Saturday, July 30, 2011

၀ိဟာရာဓိပတိ ဘဒၵႏၲသိဂၢ၀ မဟာေထရ္၊၊ ၊၊




ၿမန္မာၿပည္မွ ႏုိင္ငံၿခားပညာသင္၊ သံဃာေတာ္မ်ားစြာတုိ႔ ဗုဒၶစာေပႏွင့္၊ အတတ္ပညာအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မွီနည္းမ်ားၿဖင့္ သင္ၾကားဆည္းပူးလ်က္ရွိေသာ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ မကုဋာရာမ-ၿမန္မာေက်ာင္းတုိက္ၾကီး တည္ရွိေနသည္မွာ စာသင္သားသံဃာေတာ္တုိ႔အတြက္ တာ၀တိံသာနတ္ၿပည္ လူၿပည္မွာေရာက္ေနသကဲ့သုိ႔ပင္ ၿဖစ္ပါသည္၊၊

မွန္ပါသည္၊၊ မကုဋေက်ာင္းတုိက္ၾကီး၏ ေဗာဓိေညာင္ပင္ေအာက္တြက္ ေရေႏြးၾကမ္းႏွင့္၊ ဗယာေၾကာ္ စားရသည္ကပင္ နတ္သုဒၶါတမွ် အရသာရွိေၾကာင္း စားဖူးသည့္သံဃာေတာ္တုိင္း သိၾကရသည္၊၊ မေၿပာပ ေလာက္သည့္ ေဒၚလာေလးမွ်ႏွင့္ ၀ိဇၨာဘြဲ႔၊ မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႔၊ ပါရဂူဘြဲ႔ႏွင့္၊ ဗုိလ္စာမ်ားကို ၿမန္မာသံဃာ ေတာ္တုိ႔အလြယ္တကူ ပန္ဆင္ခြင့္ရေနသည္မွာလည္း မကုဋ၏ေက်းဇူးမွတ္တမ္းတစ္ခု ၿဖစ္ပါသည္၊၊

သီရိလကၤာတြင္ မဟာ၀ိဇၨာတန္းၿပီးသၿဖင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္ အၿခားႏုိင္ငံတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ စာေပပါရဂူ ဘြဲ႔အတန္းမ်ားကုိ တက္ေရာက္၊ သင္ယူေနၾကသည့္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားမွလည္း ကုိ“အလင္းစက္”ေရ က်ဳပ္တုိ႔ေတာ့ ေညာင္ပင္ေအာက္မွာ ေရေႏြးၾကမ္းေလးနဲ႔၊ ခ်စ္ခင္ၾကည္ႏူး၊ အာလူးဖုတ္ရသည္မ်ားကို လြမ္းလွေၾကာင္း မၾကာခဏဆုိသလုိ ေၿပာဆုိၾကသည္၊၊

ယၡဳအခါၿမန္မာႏုိင္ငံ၊ ေထရ၀ါဒတကၠသိုလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္အၿဖစ္ သာသနာ့တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လ်က္ ရွိၾကေသာ ဆရာေတာ္ၾကီးေဒါတ္တာနႏၵမာလာ၊ မႏၱေလးသာသနာ့တကၠသုိလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္ႏွင့္ သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶ တကၠသိုလ္တုိ႔တြင္ တြဲဖတ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္အၿဖစ္ သာသနာ့တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လ်က္ရွိၾကေသာ ေဒါတ္တာပ႑ိတ၀ရ စသည့္ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားႏွင့္၊

ခ်မ္းေၿမ့သာသနာ့ရိပ္သာၾကီးကိုတည္ေထာင္၍ ကမၻာသုိ႔ဗုဒၶ၏၀ိပႆနာပညာရပ္မ်ားကို ၿဖန္႔ၿဖဴးလ်က္ရွိေသာ ခ်မ္းေၿမ့ဆရာေတာ္ၾကီးတုိ႔မွာ မကုဋ၏ေညာင္ညဳိပင္ရိပ္တြင္ နားခုိသြားဖူးၾကသည့္ သာသနာ့အာဇာနည္မ်ား ၿဖစ္ပါသည္၊၊

ကမၻာ့နာမည္ၾကီး တကၠသိုလ္ၾကီးတစ္ခုၿဖစ္သည့္ အဂၤလန္ႏုိင္ငံ၊ ေအာက္စဖုိ႔တကၠသိုလ္ၾကီးတြင္ ပါေမာကၡ တာ၀န္ၿဖင့္ ကမၻာသုိ႔သာသနာကုိ အလယ္ဗဟုိရ္တည့္တည့္မွၿဖန္႔ၿဖဴးေနသည့္ သာသနာ့အာဇာနည္ ေဒါတ္တာအရွင္ဓမၼသာမိႏွင့္၊ ထုိထုိႏုိင္ငံအသီးသီးတြင္ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးမ်ားႏွင့္၊ သာသနာၿပဳဌာနၾကီးမ်ား ကိုတည္ေထာင္၍သာသနာၿပဳေနသူ သာသနာ့အာဇာနည္မ်ားတုိ႔သည္လည္း မကုဋ၏ေညာင္ညဳိပင္ကို ေမ့ႏုိင္ၾကမည္မထင္ေပ၊၊

ေရွးယခင္က သီရိလကၤာတြင္ ၿမန္မာေက်ာင္တုိက္ၾကီး (၆)တုိက္မွ်ရွိခဲ့သည္၊၊ ဆရာေတာ္ၾကီးတို႔ကဲ့သုိ႔ စိတ္ရွည္၊ဇြဲသန္၊ သည္းညည္းခံ၊သတၱိရွိရွိၿဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ထိမ္းသိမ္းသူမရွိသၿဖင့္ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီး
(၃)တုိက္မွာ သီရိလကၤာဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားလက္သုိ႔ေရာက္ရွိသြားသည္မွာ ၿမန္မာသံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ မ်ားစြာနင့္နာ လွသည္၊၊

ယေန႔အထိ ႏွစ္စဥ္ၿမန္မာစာသင္သား သံဃာေတာ္(၁၀၀)ေက်ာ္တုိ႔ မကုဋေညာင္ပင္အုိကုိအမွီၿပဳ၍ တကၠသိုလ္ ပညာရပ္မ်ားကို သင္ယူေနၾကသည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာပင္ ၾကာခဲ့ၿပီၿဖစ္သည္၊၊ ေညာင္ပင္အုိသည္ကား အခက္အလက္ေ၀ဆာစြာၿဖင့္ အသစ္အသစ္ေရာက္ရွိလာမည့္ ၿမန္မာ့စာသင္ပ်ဳိႏု စာသင္သားမ်ားကို ေမွ်ာ္လင့္ၿခင္းႏွင့္အတူ၊ ေညာင္ပင္အုိကိုေက်ာခုိင္း၊ လာရာလမ္းကိုၿပန္လည္ သြားၾကၿပီၿဖစ္သည့္ ၿမန္မာ့သားၾကီးရဟန္းေတာ္မ်ားကို လြမ္းေမာလ်က္ရွိမည္မွာ မလြဲပါေခ်၊၊

ဤမွ် ၿမန္မာအဆင့္ၿမင့္ စာသင္သားသံဃာေတာ္မ်ားအေပၚတြင္ ေက်းဇူးမ်ားသည့္ မကုဋာရာမၿမန္ မေက်ာင္းတုိက္ၾကီးကို စစ္အတြင္းအသက္ေဘးကို ငဲ့ကြက္ၿခင္းမရွိဘဲ၊ သီရိလကၤာေၿမေပၚတြင္ ၿမန္မာေက်ာင္း တုိက္ မေပ်ာက္ကြယ္ေရးကိုအသက္ေပး၍ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ ၀ိဟာရာဓိပတိ ဆရာေတာ္ဘဒၵႏၱ သိဂၢ၀မဟာေထရ္၏ အတၱဳပၸတၱိႏွင့္၊ အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ ဆက္ကပ္၊ ခံယူရရွိခဲ့ပုံကို “အလင္းစက္”စာဖတ္သူသုိ႔ တင္ၿပလိုက္ပါသည္၊၊

ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲသိဂၢ၀သည္ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ ေျမာင္ၿမိ့ဳ၊ ခမည္းေတာ္ ဦးေရႊအပ္+မယ္ေတာ္ ေဒၚေယာတို႔မွ (၁၂၇၁)ခုႏွစ္၊ နယုန္လဆုပ္ (၂)ရက္၊ ေသာၾကာေန႔တြင္ဖြားျမင္ေသာ သားရတနာျဖစ္သည္။

ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာသည္ ေျမာင္ၿမိ့ဳ၊ ဒန္းေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးဥာဏကိုဥပဇၥ်ာယ္ျပဳ၍ မိဘႏွစ္ပါး၏ ပစၥယာႏုဂၢဟျဖင့္ ရွင္သာမေဏအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိပါသည္။

(၁၂၉၀)ျပည့္ႏွစ္၊ နယုန္လဆန္း(၁၂)ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ေဒ၀သာဂရသိမ္ကုန္းေက်ာင္းတိုက္၊ ဓမၼိကာရုံ ဆရာေတာ္ ဦးေရ၀တကို ဥပဇၥ်ာယ္ျပဳ၍၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ လြစၥလမ္း၊ ေဒၚရင္၊ ေဒၚဥတို႔၏ ပစၥယာႏုဂၢဟျဖင့္ ျမင့္ျမတ္ေသာရဟန္းအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ စကုတိုက္၊ မစိုးရိမ္တိုက္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ေဒ၀သာဂရသိမ္ကုန္းေက်ာင္း တိုက္တို႔မွ ပရိယတိၱစာေပမ်ားကိုသင္ယူခဲ့ၿပီး၊ စကုတိုက္၊ ေတာင္ၿပဳံးေက်ာင္းဆရာေတာ္ဦးစႏိၵမာ၊ မစိုးရိမ္တိုက္ ဦးပညာ၊ သိမ္ကုန္ေက်ာင္းတိုက္ စာခ်ဆရာေတာ္ဦး၀ရသေမၺာဓိ၊ ဦးတိကၡ၊ ဦးအာသဘတို႔ထံမွ ပရိယတိၱစာေပမ်ားကို သင္ၾကား၊ တတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ (၁၂၉၄)ခုႏွစ္တြင္ အစိုးရပထမလတ္တန္းကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ က်မ္းႀကီးေပါက္ ပါဠိေတာ္၊ အ႒ကထာ၊ ဋီကာမ်ားကို သင္ၾကား၊ ဆည္းပူးေတာ္မူပါသည္။ ရန္ကုန္ၿမိ့ဳ၊ ေဒ၀သာဂရသိမ္ကုန္း ေက်ာင္းတိုက္၊ ဓမိၼကာရုံေက်ာင္းတို႔၌ ရွင္ငယ္၊ ရဟန္းငယ္မ်ားအား ပိဋကတ္အေျခ ခံက်မ္းစာမ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသုိ႔ၾကြေရာက္ၿပီး၊ သီရိလကၤာႏိုင္ငံတြင္ သီဟိုဠ္ဘာသာျဖင့္ထုတ္ေ၀ေသာ ေ၀ဆခ္မဂၢဇင္းတြင္လည္း ဘာသာေရးေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေတာ္မူလွ်က္ ရွိပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၊ ကိုလံဘိုၿမိ့ဳ၊ မကုဋာရာမေက်ာင္းတိုက္ကို တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္ဦး၀ိနယာလကၤာရ၏ လက္ေထာက္အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ဆရာေတာ္ႀကီးမရွိသည့္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကိုလံဘိုၿမိ့ဳ-မကုဋာရာမေက်ာင္း၊ ကႏၵီၿမိ့ဳ-ျမန္မာေက်ာင္း၊ အႏုရာဓပူရၿမိ့ဳ-ျမန္မာေက်ာင္းတို႔၌ နာယကဆရာေတာ္အျဖစ္လည္းေကာင္း ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူလွ်က္ရွိပါသည္။

သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၊ ၿမိ့ဳနယ္အသီးသီးသို႔ၾကြေရာက္၍ သီဟိုဠ္ဘာသာ၊ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားတို႔ျဖင့္ တရားေဟာျပေတာ္မူလွ်က္ ရွိပါသည္။ သီရိလကၤာ ႏိုင္ငံ၏ သာသနာေရးကိစၥမ်ားတြင္ တက္ၾကြစြာ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ အမရပူရနိကာယ၏ ဂုိဏ္းခြဲတစ္ခုျဖစ္ေသာ စူဠဂ႑ိဂိုဏ္း၏ ၀ိနည္းဓိုရ္ ဆရာေတာ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္၏ သီလ-သမာဓိ-ပညာ-ခမာ-ဇာဂရိယစေသာဂုဏ္တို႔ေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံရွိ ျမန္မာသံဃာ ေတာ္မ်ား ဒါယကာဒါယိကာမမ်ား၏ နာယကဆရာေတာ္ႀကီးအျဖစ္ ၾကည္ညိဳေလးစားမႈကို ခံယူရရွိေတာ္မူ သည့္အျပင္ အမရပူရနိကာယ၏ဂုိဏ္းခြဲျဖစ္ေသာ စူဠဂ႑ိဂိုဏ္းမွ “၀ိနယဓရဂုဏ္ထူးေဆာင္ ဘြဲ႔တံဆိပ္”ကို ခံယူရရွိေတာ္မူပါသည္။

ဤသို႔လွ်င္ သာသနာေတာ္အက်ိဳးကို သည္ပိုးေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေသာ ၀ိနယဂရုက၊ လဇီၹေပသလ၊ သိကၡာကာမစေသာဂုဏ္တို႔ႏွင့္ ကုံလုံျပည့္၀ေတာ္မူသည့္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲသိဂၢ၀သည္ (၁၃၅၂)ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔က ဆက္ကပ္၊ လွဴဒါန္းအပ္ေသာ “အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႔တံဆိပ္”ေတာ္ျမတ္ကို အလွဴခံရရွိေတာ္မူပါသည္။

ဆရာေတာ္ၾကီး၏ သာသနာၿပဳစိတ္ဓာတ္မ်ားကိန္း၀ပ္ရာ မကုဋာရာမ-ၿမန္မာေက်ာင္းတုိက္ၾကီး၏ ေညာင္ညဳိရိပ္တြင္ ေမွးစက္ခုိနားလ်က္ ပညာေရးပန္းတုိင္မ်ားသုိ႔ အသီးသီးလွမ္းလက္ကို ဆန္႔တန္းႏုိင္သည့္ သာသနာ့အာဇာနည္မ်ားၿဖစ္ၾကေစေၾကာင္းဆုရည္မြန္လ်က္ ဆရာေတာ္ၾကီးဦးသိဂၢ၀၏ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရရွိပုံစာတမ္းကို အဆုံးသတ္အပ္ပါသည္၊၊

(မွတ္ခ်က္/ အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားမွတ္တမ္း၊ (ၿပည္ေထာင္စု ၿမန္မာႏုိင္ငံေတာ္)စာအုပ္ကုိမီွၿငမ္းၿပဳ၍ ဤစာတမ္းကို ေရးသားတင္ၿပအပ္ပါသည္၊၊ ေဂါဆရာေတာ္ၾကီး၏ အတၱဳပၸတၱိႏွင့္ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရရွိပုံကုိလည္း မၾကာခင္တင္ၿပပါမည္၊၊ )

ေမတၱာၿဖင့္- - -
အရွင္ေက၀လ(အလင္းစက္)
မကုဋာရာမ-ၿမန္မာေက်ာင္းတုိက္၊
ေဒမတေဂါဓလမ္း၊ ကိုလံဘုိၿမဳိ့၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၊၊

အျပည့္အစံုသို႔....

Saturday, July 23, 2011

လူသားႏွင့္ ဟိတ္ ၊၊ ၊၊




ဗုဒၶ“အဘိဓမၼာ”သည္ သဘာ၀ေတာေတာင္၊ ေရေၿမ၊ မုိးေကာင္းကင္ႏွင့္၊ လူသားတစ္ဦးၿခင္း၏ ကုိယ္ကာယ ဖြဲ႔စည္းပုံ၊ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္ထားပုံမ်ားကိုၿပဆိုသည့္ ပိဋကတ္ၿဖစ္ပါသည္၊၊

ဗုဒၶအဘိဓမၼာတြင္ ေဟတု=ဟိတ္ (၆)မ်ဳိးရွိေၾကာင္း ေလ့လာရပါသည္၊၊
(၁) ေလာဘဟိတ္၊
(၂) ေဒါသဟိတ္၊
(၃) ေမာဟဟိတ္၊
(၄) အေလာဘဟိတ္၊
(၅) အေဒါသဟိတ္၊
(၆) အေမာဟဟိတ္တုိ႔ ၿဖစ္ပါသည္၊၊

ပ႒ာန္း(၂၄)ပစၥည္းတြင္ “ေဟတု ပစၥေယာ”ဆုိသည္မွာ အထက္ပါဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိးကို ဆုိလုိပါသည္၊၊ လူသား၏ဘ၀ကုိ ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိးတုိ႔က ပုံေဖာ္သည္ကုိ “ေဟတုပစၥေယာ”ဟူ၍ မွတ္ယူရမည္ ၿဖစ္ပါသည္၊၊

“ေဟတု”ဟူေသာ ပါဠိေ၀ါဟာရစကားလုံးကို ၿမန္မာလို ဘာသာၿပန္ရန္ခက္ခဲေသာေၾကာင့္ ေရွးၿမန္မာ ပညာရွိတုိ႔က ပါဠိစကားလုံးကိုပင္ အသြင္ေၿပာင္း၍ “ဟိတ္”ဟူ၍သုံးႏႈံးခဲ့ၾကပါသည္၊၊

ၿမန္မာစကားတြင္ လူတစ္ေယာက္ကို “ဒီလူဟိတ္ၾကီးသည္၊ ဟန္ၾကီးသည္၊ ယၡဳေခတ္- ပဲမ်ားသည္”ဟု ေၿပာဆုိေနၾကသည္မွာ "ေဟတု"ဟူေသာ ပါဠိစကားလုံးကို ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးၿဖင့္ သုံးစြဲေနၾကၿခင္း ၿဖစ္ပါသည္၊၊

“ေဟတု”ဟူေသာ မူလပါဠိစကားလုံး၏ အနက္အဓိပၸါယ္မွာ “အေၾကာင္း”ဟူ၍ အနက္ေကာက္ရမည္ ၿဖစ္ပါသည္၊၊ အက်ဳိးတစ္စုံတရာၿဖစ္ေပၚေစရန္ၿပဳေပးသည့္ အေၾကာင္းအေထာက္အပံ့ကုိ “ေဟတု”ဟူ၍ ေခၚဆုိရပါသည္၊၊ အက်ဳိးဆိုရာတြင္ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားအားလုံးႏွင့္၊ ဆုိးက်ဳိးမ်ားအားလုံးတုိ႔ ပါ၀င္ပါသည္၊၊

လူသား၏ပင္ကုိယ္သဘာ၀သည္ ေလာဘဟိတ္၊ ေဒါသဟိတ္၊ ေမာဟဟိတ္အေၿခခံၾကီးေလ့ရွိေၾကာင္း စာေပက်န္းဂန္အသီးသီးတြင္ ေဖာ္ၿပပါရွိသည္၊၊

"ေလာဘဟိတ္" ၾကီးၿခင္းတြင္အေၿခတည္၍ လူသားသည္ရႏုိင္သမွ်ႏွင့္၊ မရႏုိင္သမွ်ကိုပါ လုိခ်င္သည္၊၊ "ေဒါသဟိတ္" ၾကီးသၿဖင့္ တုိက္ခိုက္ၿဖက္ဆီး၊ ရန္ၿပဳလုိသည္၊၊ "ေမာဟဟိတ္" ၾကီးသၿဖင့္ တကယ့္သဘာ၀တရားတုိ႔၏ အစစ္အမွန္သေဘာကုိ မသိႏုိင္ၿဖစ္ရသည္၊၊ (ပညာမတတ္ၿဖစ္ရသည္၊၊)

ဆန္႔က်င္ဘက္စြမ္းအားစုအေနၿဖင့္ ေလာဘဟိတ္ကုိဖိႏွိပ္ႏုိင္ေသာအခါ “အေလာဘဟိတ္” ၿဖစ္ေပၚ လာရသည္၊၊ ေဒါသဟိတ္ကိုဖိႏွိပ္ႏုိင္ေသာအခါ“အေဒါသဟိတ္”ဟူ၍ ၿဖစ္ေပၚလာရသည္၊၊ ေမာဟဟိတ္ကို ဖိႏွိပ္ႏုိင္ေသာအခါ “အေမာဟဟိတ္”ဟူ၍ၿဖစ္ေပၚလာရ ပါသည္၊၊

“အေလာဘဟိတ္”လူသား၏ ႏွလုံးသားတြင္အေၿခတည္လာေသာအခါ တစ္ပါးသူကုိ ကူညီလုိစိတ္မ်ား၊ ေစာင့္ေရွာက္လုိစိတ္မ်ား၊ အလွဴေပးလုိစိတ္မ်ားေပၚထြက္လာရသည္၊၊

“အေဒါသဟိတ္”လူသား၏ႏွလုံးသားတြင္ ၿဖစ္ေပၚလာေသာအခါ လူတုိင္းအေပၚတြင္ ေလးစားလာသည္၊ ၿမတ္ႏုိးလာသည္၊ တန္ဖုိးထားလာသည္၊ ခ်စ္ခင္လာရပါသည္၊၊

“အေမာဟဟိတ္”လူသား၏ ႏွလုံးသားတြင္အေၿခတည္လာေသာအခါ ေလာကႏွင့္၊ ဘ၀တြင္ၿဖစ္ေပၚေနေသာ၊ ေရြ႔ရွားေနေသာ သဘာ၀တရားတုိ႔၏ အေသးစိတ္သဘာ၀ကို သိလာရသည္၊၊ သဘာ၀ကုိ အမွန္တုိင္းၿမင္လာေသာအခါ ပညာဟူ၍ၿဖစ္လာရပါသည္၊၊

အထက္တြင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္မွာ ဗုဒၶအဘိဓမၼာမွ ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိး ၿဖစ္ပါသည္၊၊ ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိးတြင္ လုိလားဖြယ္ဟိတ္သုံးမ်ဳိးႏွင့္၊ မလိုလားအပ္ဖြယ္ဟိတ္သုံးမ်ဳိးေပါင္းစပ္ထားသည္ကုိ သတိၿပဳမိမည္ၿဖစ္ပါသည္၊၊

လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္တြင္ “ေလာဘဟိတ္”တစ္ခုၿဖစ္ေပၚသည္ႏွင့္ ေဒါသဟိတ္ႏွင့္ ေမာဟဟိတ္တုိ႔သည္လည္း အတူတကြၿဖစ္ေပၚလာရပါသည္၊၊ “အေလာဘဟိတ္”ၿဖစ္ေပၚသည္ႏွင့္ အေဒါသဟိတ္ႏွင့္ အေမာဟဟိတ္တုိ႔သည္လည္း အတူတကြၿဖစ္ေပၚလာရပါသည္၊၊

ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိးကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေကာက္ခ်က္ခ်ေသာ္ ေလာဘဟိတ္သည္ လူသားႏွင့္ကမၻာေလာကကုိ အရုပ္ဆုိး၊ အၾကည္းတန္ေစတတ္သည့္ ဟိတ္ၿဖစ္ၿပီး၊ အေလာဘဟိတ္သည္ လူသားႏွင့္ ကမၻာေလာကကုိ သာယာလွပေစေသာ ဟိတ္ၿဖစ္သည္ဟု ဆုိလုိပါသည္၊၊

လူသားတုိ႔ေန႔စဥ္ ရင္ဆုိင္ေၿဖရွင္းေနရေသာ ဘ၀ၿပႆနာ၊ ကမၻာ့ၿပႆမ်ားကို မည္သူမည္၀ါကစသည္ဟု ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးၿခင္း လက္ညွဳိးထုိးေနလ်င္လုံး၀မွားယြင္းသည့္ စြပ္စြဲခ်က္ၿဖစ္ပါသည္၊၊ အမွန္မွာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔၏ ႏွလုံးသားတြင္တည္ရွိေနေသာ အဆုိးဟိတ္၏ မွားယြင္းေနမႈေၾကာင့္သာ ၿဖစ္ရပါသည္၊၊

ထုိအဆုိးဟိတ္ကုိသာ အေကာင္းဟိတ္အၿဖစ္သုိ႔ ၿပဳၿပင္ရယူႏိုင္လ်င္ လူသားတုိ႔၏ဘ၀သာယာမႈႏွင့္၊ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟူသည္မွာ စစ္တုိက္၍ယူေနစရာမလုိေသာ အဓိကေသာ့ခ်က္ၿဖစ္ပါသည္၊၊ ဤသည္မွာ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ၏ လူသားႏွင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုိင္ရာ သင္ၾကား၊ ညြန္ၾကားခ်က္ၿဖစ္ပါသည္၊၊

အေလာဘကုိ “ဒါနဟိတ္”ဟူ၍ ေခၚရပါသည္၊၊ အေဒါသဟိတ္ကို “ေမတၱာဟိတ္”ဟူ၍ သုံးႏႈံးပါသည္၊ အေမာဟဟိတ္ကို “ပညာဟိတ္”ဟူ၍ ေခၚဆုိပါသည္၊၊ လူတြင္ ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိးလည္ပတ္ ၿဖစ္ေပၚေနၿပီး၊ ဟိတ္ေၿခာက္မ်ဳိး၏အားသန္ရာကုိ လူသည္လိုက္ပါၿပဳလုပ္၊ ေဆာင္ရြက္ရသည္ဟု ဗုဒၶအဘိဓမၼာမွ သင္ၿပထားပါသည္၊၊

ဟိတ္တုိ႔၏သေဘာတရားကို ေကာင္းစြာသုံးသပ္ဆင္ၿခင္ၾကည့္လ်င္ ေလာကတြင္ၿဖစ္ေပၚေနေသာ အရာအားလုံး၏ အေၿခခံမူလကိုေကာင္းစြာ သိရွိသေဘာက်လာမည္ ၿဖစ္ပါသည္၊၊ ေကာင္းက်ဳိးမ်ား ၿဖစ္ေပၚလာလ်င္ၿဖစ္ေစ၊ ဆုိးက်ဳိးမ်ားၿဖစ္ေပၚလာသည္ၿဖစ္ေစ၊ အေၿခခံအေၾကာင္းတရားကိုသိရွိလ်င္ ေကာင္းက်ဳိးကို ေကာင္းသည္ထက္ေကာင္းေစရန္၊ ဆုိးက်ဳိးကုိ ရပ္တန္႔သြားေစရန္ လူသားအေနၿဖင့္ အားထုတ္ႏုိင္မည္ၿဖစ္သည္၊၊

လူတုိ႔၏ေန႔စဥ္ဘ၀တြင္ ေဖာ္ၿပၿပီးဟိတ္တုိ႔၏သေဘာမ်ားႏွင့္ ထုိဟိတ္တုိ႔၏အားၾကီးမႈ၊ အားသန္ရာ အေပၚတြင္အေၿခတည္၍ “ေလာဘၾကီးသူမ်ား၊ ေဒါသၾကီးသူမ်ား၊ ေတြေ၀သူမ်ားႏွင့္၊ ရက္ေရာေပးကမ္း၊ ကူညီလွဴဒါန္းတတ္သူမ်ား၊ ေမတၱာအားၾကီးသူမ်ား၊ ပညာေတာ္သူမ်ား”ဟူ၍ လူသားၿခင္းကြဲၿပား၊ ၿခားနားေနၾကၿခင္းကို အဘိဓမၼာရႈေဒါင့္မွ ေလ့လာရရွိႏိုင္ပါသည္၊၊

ဤသုိ႔ ဗုဒၶအဘိဓမၼာကို သေဘာေပါက္နားလည္လ်င္ လူသားတုိ႔တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အဆင့္အတန္း၊ စိတ္ ေနသေဘာထားမ်ား အဘယ့္ေၾကာင့္ကြာဟၾကသည္ကို လက္ခံသေဘာေပါက္လာမည္ ၿဖစ္သည္၊၊ “အေၿခခံဟိတ္မတူ၍ အဆင့္တုိ႔မတူၾကၿခင္း ၿဖစ္သည္၊၊”

ဒါနဟိတ္ လူသား၏သႏၱာန္တြင္ အားၾကီးၿဖစ္ေပၚလာေသာအခါ အရာရာကိုအေကာင္းၿမင္လာသည္၊ ပတ္၀န္းက်င္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတြင္ ကူညီလုိစိတ္၊ ရုိင္းပင္းလုိစိတ္မ်ား ၿဖစ္ေပၚလာသည္၊ ဘာသာတရား အတြက္ အလွဴအတန္းၿပဳလုိစိတ္မ်ား ၿဖစ္ေပၚလာရပါသည္၊၊

ဒါနဟိတ္ကိုပင္ မိမိ၏သႏၱာန္တြင္ အစဥ္တည္ေအာင္ ၾကဳိးစားရယူႏုိင္လ်င္ ေမတၱာဟိတ္ႏွင့္ ပညာဟိတ္မ်ားပါ အားၾကီးလာၿပီး၊ ဘ၀တြင္လိုအပ္သည့္ အက်ဳိးအမ်ဳိးမ်ဳိးကို အလြယ္တကူ စိတ္စြမ္းအား ႏွင့္ပင္ ရယူႏုိင္လာပါသည္၊၊ ဤသေဘာတရားကို အဂၤလိပ္စာေပတြင္ “A strong mind can move the mountain”.ဟူ၍လည္း ေကာင္း၊ ၿမန္မာစာေပတြင္ “လက္ညွဳိးညႊန္ရာ ေရၿဖစ္သည္”ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဆုိထားၾကပါသည္၊၊

သန္မာသည့္စိတ္ဓာတ္ဆုိသည္မွာ ဒါနဟိတ္ဦးေဆာင္သည့္ စိတ္ဓာတ္အရင္းအၿမစ္မ်ားကို ေခၚဆုိပါသည္၊၊
“အရင္းစစ္ေသာ္ အၿမစ္ေၿမက”ဟု ဆုိသည့္အတုိင္း ဘ၀အဆက္ဆက္ ခ်မ္းသာ၊ ၾကီးပြားသူမ်ား၊ ရုပ္ေရ အဆင္းလွပ၊ ေခ်ာေမာသူမ်ား၊ ပညာေတာ္သူမ်ား၊ မိမိကုိယ္တုိင္က ခ်စ္တတ္၍၊ အမ်ား၏ခ်စ္ၿခင္းကို ခံရသူမ်ားအားလုံးတို႔သည္ ဒါနဟိတ္အားေကာင္းခဲ့သူမ်ားၿဖစ္ေၾကာင္း ဗုဒၶအဘိဓမၼာက ညြန္ၿပေနပါသည္၊၊

သက္ေသသာဓကအေနအားၿဖင့္ “ဗုဒၶရွင္ေတာ္လက္ထက္က ဇနီးသည္ဘက္မွ ကုေဋရွစ္ဆယ္၊ ခင္ပြန္းသည္ဘက္မွ ကုေဋရွစ္ဆယ္၊ ကုေဋတစ္ရာ့ေၿခာက္ဆယ္ခ်မ္းသာေသာ ကုေဋၾကြယ္သူေဌးၾကီးတစ္ဦး ရွိခဲ့ပါသည္၊၊

ေငြေၾကးခ်မ္းသာသည့္ သူေဌးၿဖစ္ရေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ထမင္းအၿဖစ္ ပုန္းရည္ဟင္းႏွင့္၊ ဆန္ကြဲထမင္း တုိ႔ကိုသာစားသုံးခဲ့ပါသည္၊၊ အခ်ဳိပြဲမုန္႔အၿဖစ္ ဆန္ကြဲကို ကိုယ္တုိင္ငရုပ္ဆုံတြင္ထုေထာင္း၍ အုိးအပူ တြင္ကပ္ကင္၍ စားသုံးေလ့ရွိပါသည္၊၊

သားသမီးဟူ၍မထြန္းကားဘဲ ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ဦးတည္းသာ ဘ၀တစ္သက္တာေနထုိင္သြားၿပီး၊ ကြယ္လြန္
ၾကေသာအခါ သားသမီးအေမြခံမရွိသၿဖင့္ သူတုိ႔၏ၾကြယ္၀မႈအားလုံးကို ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာအၿဖစ္ သိမ္းဆည္း သြားခဲ့ပါသည္၊၊”

အထက္ပါဇာတ္လမ္းကုိ သုံးသပ္ေသာအခါ ကုေဋတစ္ရာ့ေၿခာက္ဆယ္ ဇနီးေမာင္ႏွံတုိ႔သည္ ဒါနဟိတ္ နည္းခဲ့၍ မိမိပုိင္ဆုိင္မႈကုိမွ် စံစားခြင့္ရမသြားၾကရသည္ကုိ ေတြ႔ၿမင္ရသည္၊၊ သားသမီးအေမြခံ ကင္းဆိပ္ၿခင္း၊ မိတ္ေဆြနည္းပါးၿခင္းမ်ားမွာလည္း ဒါနဟိတ္နည္းခဲ့ၿခင္းေၾကာင့္ပင္ ၿဖစ္ရသည္၊၊

မိမိကိုယ္ကိုမွ် မခ်စ္တတ္ၿခင္းမ်ား၊ ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ေစတနာမထားတတ္၊ မကူညီတတ္၊ လွဴတန္းလုိ သည့္ေစတနာ ေခါင္းပါးၿခင္းမ်ားမွာလည္း ေမတၱာဟိတ္မရွိခဲ့ၿခင္းေၾကာင့္ ၿဖစ္ရပါသည္၊၊ ဘ၀ႏွင့္သံသရာကုိ နားမလည္တတ္၊ သေဘာမေပါက္တတ္ၿခင္းမ်ားမွာ ပညာဟိတ္နည္းပါးခဲ့ၿခင္းမ်ားေၾကာင့္ၿဖစ္ေၾကာင္း သုံးသပ္ရသည္၊၊

မဂၤလသုတ္တြင္ ဒါနဟိတ္ႏွင့္ဆက္စပ္၍ ေဟာေၿပာခ်က္မွာ လြန္စြာမွတ္သားထုိက္ပါသည္၊၊ “ဒါနသည္ အၿမတ္ဆုံးမဂၤလာ ၿဖစ္သည္၊၊ (ဒါနဥၥ ဧတံ မဂၤလ မုတၱမံ၊၊)” လူသားတုိ႔ဆင္ႏႊဲေနသမွ် မဂၤလာမ်ားတြင္ ဒါနမဂၤလာသည္ အေကာင္းဆုံး၊ အသာဆုံး၊ အၿမင့္ၿမတ္ဆုံးမဂၤလာၿဖစ္သည္ဟု ဆုိလိုပါသည္၊၊

အဘယ့္ေၾကာင့္ ဒါနသည္အၿမတ္ဆုံးမဂၤလာ ၿဖစ္လာရသနည္းဟု သုံးသပ္ေသာအခါ ေပးသူတို႔၏ စိတ္ဓာတ္သည္ ေမတၱာႏွင့္ ပညာႏွစ္မ်ဳိးတြင္ အေၿခတည္ေနေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္ရပါသည္၊၊ ဘ၀တြင္လည္း “ဒါန၊ ေမတၱာႏွင့္၊ ပညာ”တို႔သာဦးေဆာင္ေနက မၿပီးေသာအက်ဳိးႏွင့္၊ မေအာင္ၿမင္ႏုိင္ေသာ အခက္အခဲဟူ၍ မရွိႏုိင္ေတာ့ေသာေၾကာင့္လည္း “ဒါနကို အေကာင္းဆုံး မဂၤလာ”ဟု ဆုိလုိဟန္ရွိပါသည္၊၊

ဤေနရာတြင္ ဒါနဟူသည္ကို ဘာသာတရားအတြက္ အလွဴေပးရုံတြင္မရပ္တန္႔ဘဲ ပရဟိတသေဘာ ေဆာင္သည့္ အက်ဳိးၿပဳလုပ္ရပ္မ်ားကိုလည္း ဒါနဟုမွတ္သားသင့္ပါသည္၊၊

အလင္းစက္ စာဖတ္သူမ်ားသုိ႔ အရွင္ ၾကဳိးစားၿပီး၊ အဘိဓမၼာသေဘာဟိတ္မ်ားအေၾကာင္းႏွင့္ ဟိတ္တုိ႔ ၏လူ႔ဘ၀အတြက္အေရးပါပုံကုိ တင္ၿပလိုက္ရပါသည္၊၊ စာဖတ္သူအေနၿဖင့္ မိမိတြင္ မည္သည့္ဟိတ္ အားသာသည္ဆုိသည္ကို စနစ္တက်ဆန္းစစ္ရမည္ ၿဖစ္ပါသည္၊၊

မိမိ၏လက္ရွိဘ၀ သာယာမႈ၊ မသာမႈႏွင့္၊ ဘ၀ေအာင္ၿမင္မႈ၊ က်ရႈံးမႈတုိ႔သည္ ေဖာ္ၿပခဲ့ၿပီးဟိတ္မ်ားအေပၚတြင္ မ်ားစြာတည္မွီေနသည့္အတြက္ စာဖတ္သူအေနၿဖင့္ ဟိတ္ေကာင္းမ်ား မိမိတြင္ၿဖစ္ေပၚလာေအာင္ ၾကဳိးစားၾကရမည္ၿဖစ္သည္၊၊ အဆိုးဟိတ္မ်ားမိမိရင္ထဲတြင္ မ်ားစြာကိန္းေအာင္းေနပါကလည္း လ်င္ၿမန္စြာဖိႏွိပ္ရပါမည္၊၊

စာဖတ္သူမ်ား ဟိတ္ဟန္ေကာင္းသၿဖင့္ ဘ၀ေအာင္ၿမင္သူမ်ား၊ ေပ်ာ္ရႊင္သူမ်ားၿဖစ္ၾကပါေစေၾကာင္း အလင္းစက္အရွင္ ဆုေတာင္းေပးလုိက္ပါသည္၊၊

ေမတၱာၿဖင့္- - -
အရွင္ေက၀လ(အလင္းစက္)
မကုဋာရာမၿမန္မာေက်ာင္းတုိက္၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၊
(၁၁.၀၇.၂၀၁၁)

အျပည့္အစံုသို႔....

Friday, July 15, 2011

၀ါဆုိဆြမ္းႏွင့္ သကၤန္းအလွဴ၊၊ ၊၊















သာသနာေတာ္ႏွစ္-၂၅၅၅-ခုႏွစ္၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္-၁၃၇၃-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆုိလၿပည့္ဓမၼစၾကၤာေန႔တြင္ မကုဋာရာမေက်ာင္းတုိက္၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ သီတင္းသုံးလ်က္ တကၠသိုလ္အသီးသီးသုိ႔ တက္ေရာက္ပညာ သင္ယူေနၾကသည့္ သံဃာေတာ္အရွင္ၿမတ္ (၂၅၀)ေက်ာ္အား-

ေခတၱ-စကၤာပူႏုိင္ငံ ေစတနာရွင္မ်ားၿဖစ္ၾကသည့္ ကုိၿဖဳိးေအေက်ာ္+မသင္ဇာ၀င္းႏွင့္ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြမ်ားစုေပါင္း၍ ၀ါဆုိေန႔ဆြမ္း၊ ၀ါဆုိသကၤန္းႏွင့္၊ ဂက္စ္-ဆြမ္းခ်က္ေပါင္းအုိးၾကီးတုိ႔အား ေစတနာထက္သန္စြာ လွဴဒါန္းခဲ့ၾကသည့္ပုံရိပ္မ်ားကို အလင္းစက္ စာဖတ္သူမ်ား ၾကည္ႏူးပီတိၿဖင့္ ကုသုိလ္ရယူႏုိင္ေစရန္ တင္ၿပေပးလုိက္ပါသည္၊၊

တတ္အားသမွ် ပါ၀င္ကုသုိလ္ယူၾကသည့္ အလွဴရွင္မ်ား- - -

(၁) ကုိၿဖဳိးေအေက်ာ္+မသင္ဇာ၀င္းမိသားစု
(၂) ကိုေအာင္ဘုိ၀င္းမိသားစု
(၃) မေအးၿမတ္ေဇာ္မိသားစု
(၄) ကိုေက်ာ္မင္းမင္းထုိက္+မစုိးႏွင္းၿဖဴမိသားစု
(၅) မေအးသီတာညဳိ
(၆) ကိုလွေက်ာ္၀င္း
(၇) ကုိမ်ဳိးမင္း၀င္း
(၈) ကိုမင္းလွတာ+မမိခင္သီႏြယ္မိသားစု
(၉) ကုိသူရိန္ေဇာ္ညြန္႔+မေအးခ်မ္းမုိးမိသားစု
(၁၀) ဦးမ်ဳိးၿမင့္ေအာင္+ေဒၚတင္တင္စန္းမိသားစု(ဂ်ေမကာ)
(၁၁) ကုိမင္းၿမတ္ဇင္
(၁၂) ဦးထြန္းစိန္မိသားစု
(၁၃) ကိုရဲေက်ာ္+မၿမၿမမြန္မိသားစု
(၁၄) ကုိညီညီဟန္မိသားစု
(၁၅) ကိုေက်ာ္စြာမိသားစု
(၁၆) ဦးၿမေအာင္+ေဒၚတင္ဆုိင္တုိ႔အားအမွဴးထား၍ (သား) မင္းမြန္ခ်မ္းမိသားစု
(၁၇) ကိုၿပည္စုိးမိသားစု
(၁၈) ကုိဇြဲဟိန္း+မသက္စုမိသားစု
(၁၉) Sia and family (China)

ေစတနာထက္သန္စြာၿဖင့္ ပါ၀င္လွဴဒါန္းခဲ့ၾကေသာ ကုိၿဖဳိးေအေက်ာ္+မသင္ဇာ၀င္းႏွင့္ မိတ္ေဆြ၊သူငယ္ခ်င္းမ်ား
အလင္းစက္အရွင္မွ သံဃာေတာ္မ်ား၏ကုိယ္စား ေက်းဇူး တင္ပါသည္၊၊

ၾကြေရာက္၍ ဆြမ္းဒါနကိုခ်ီးေၿမွာက္ၾကေသာ သံဃာေတာ္အရွင္ၿမတ္မ်ားလည္း လုိအပ္ေသာတကၠသိုလ္
ပညာမ်ားကို ေအာင္ၿမင္စြာတတ္ေၿမာက္ပါေစေၾကာင္း အလွဴရွင္မ်ား၏ကုိယ္စား ဆုမြန္ေၿခြအပ္ပါသည္၊၊

အျပည့္အစံုသို႔....

Friday, July 1, 2011

‘သုဇာတာ’လို မိန္းကေလး၊၊ ၊၊




သည္စာတမ္းကို ေမးၿမန္းသူမ်ားေသာေၾကာင့္ ေရးသားရၿခင္းၿဖစ္ပါသည္၊၊ “အလင္းစက္”စာဖတ္သူမ်ားအထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားစြာလည္း ပါ၀င္ေနတာမို႔ ငါတုိ႔အေၾကာင္း “အလင္းစက္”က အတင္းတုတ္ေတာ့မည္ထင္သည္ဟု အေတြး၀င္ေလမည္လား စုိးရိမ္မိသည္၊၊

ပိဋကတ္သုံးပုံပါဠိစာေပတြင္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားႏွင့္ဆက္စပ္၍ ေနရာမ်ားစြာအထူးၿပဳ ေဟာေၿပာထားသည္ကုိ ေလ့လာရသည္၊ “ေထရီအပါဒါန္ပါဠိေတာ္က်မ္းၾကီး”တစ္ခုလုံးသည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေၾကာင္းကိုခ်ည္း ေဟာေၿပာသင္ၿပသည့္ က်မ္းၾကီးၿဖစ္ေနရကား ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကိုမည္မွ်အေလးေပး၍ ေနရာထားခဲ့သည္ကို သိရွိႏုိင္သည္၊၊

မဃေဒ၀လကၤာက်မ္းၿပဳ မန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးသည္လည္း အမ်ဳိးသမီးတုိ႔လိုက္နာၾကေစရန္ ေမတၱာေရွ႔ထားၿပီး “မဃေဒ၀လကၤာက်မ္း”ၾကီးအထဲတြင္ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔ သတိၿပဳဆင္ၿခင္ဖြယ္ရာမ်ားကို ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာေၿပာသြန္သင္ဆုံးမထားေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားအထဲမွ ပါဠိစာသားမ်ားကို လကၤာမ်ားစီကုံး၍ က်မ္းၾကီး၏အဓိကေက်ာရုိးသဖြယ္ ဆုံးမထားသည္ကို ေလ့လာရပါသည္၊၊ အၿခားေသာ က်မ္းမ်ားစြာတြင္လည္း အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေၾကာင္းကို မ်ားစြာပင္ေဟာၾကား၊ သင္ၿပထားသည္ကို ေလ့လာရသည္၊၊

လူသည္ ဘ၀တြင္တစ္ဦးတည္း ရပ္တည္ရန္လြယ္ကူသည္ မဟုက္သည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ အၿခားေသာ ခ်စ္ၿခင္း တရားႏွင့္ သံေယာဇဥ္ႏြယ္ကို ခုံမင္ၾကသည္ကတစ္ေၾကာင္း စေသာအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ “အိမ္ေထာင္”ဟူ၍ ၿပဳၾကရသည္၊၊

ခ်စ္ၿခင္းႏွင့္ သံေယာဇဥ္ႏြယ္ကုိ တုိး၍ရစ္ပတ္လုိ၍ၿဖစ္ေစ၊ တစ္ဦးအက်ဳိးကို တစ္ဦးကပို၍ေဖးမကူညီ လုိ၍ၿဖစ္ေစ၊ ခ်စ္သူဘ၀မွ အိမ္ေထာင္သည္မ်ားဘ၀သုိ႔ အဆင့္တုိးၿမွင့္လုိက္ၾကေသာ္လည္း တကယ္တမ္း အိမ္ေထာင္သည္ဘ၀မ်ားသုိ႔ လက္ေတြ႔မ်က္ေတြ႔ က်ေရာက္ၾကေသာအခါတြင္ မ်ားစြာေသာအဆင္ေၿပမႈ၊ အဆင္မေၿပမႈမ်ားစြာကို ရင္ဆုိင္ၾကရသည္၊၊

ခ်စ္သူဘ၀တြင္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ခ်စ္ေသာမ်က္စိသက္သက္ၿဖင့္သာ ၾကည့္၍မ၀ၿဖစ္ခဲ့သည့္အတြက္ အၿပစ္တစ္စုံတရာကို မေတြ႔မၿမင္ႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း တကယ္တန္းတစ္အုိးတစ္အိမ္တည္ေထာင္၍ လင္ႏွင့္မယားဟူ၍ ၿဖစ္လာေသာအခါတြင္ တစ္ဦးကိုတစ္ကိုက အလိုက်သည္မ်ား၊ အလိုမက်သည္မ်ားကုိ ရင္ဆုိင္ေတြ႔ၾကဳံလာရေတာ့သည္၊၊

လူႏွစ္ေယာက္သည္ အလုံးစုံတြင္အက်င့္စရုိက္ႏွင့္ ၀ါသနာထပ္တူ၊ ညီတူက်ရန္အလြန္ခက္ခဲလွသည္၊ လင္ႏွင့္မယားတုိ႔သည္လည္း “အရင္းႏွီးဆုံး သူစိမ္း”မ်ားသာၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ အက်င့္စရုိက္ႏွင့္ ၀ါသနာမ်ား မတူညီသည့္ေနရာမ်ားစြာ ရွိေနႏုိင္သည္၊၊

ထုိသို႔ေသာ မတူညီသည့္အက်င့္စရုိက္ႏွင့္၀ါသနာမ်ားကို ညွိယူႏိုင္ေသာအိမ္ေထာင္တစ္ခုသည္ သာယာစုိေၿပၿပီး၊ မိမိ၀ါသနာႏွင့္အက်င့္စရုိက္ကုိသာဦးစားေပးၿပီး တၿခားသူ၏အမူအက်င့္ကို သေဘာမေတြ႔ႏုိင္ပါမူ ေအာင္ၿမင္သည့္အိမ္ေထာင္မႈကုိ မတည္ေဆာက္ႏုိင္ေတာ့ေခ်၊၊

ဤသုိ႔ၿဖင့္ မ်ားစြာေသာအိမ္ေထာင္မႈမ်ားသည္ “ကြာရွင္းၿပတ္စဲၿခင္း”ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ရေတာ့သည္၊၊ ဘ၀အဆက္ဆက္ခ်ခဲ့ၾကသည့္ ေမတၱာပႏၷက္မ်ားသည္လည္း ညွဳိးႏြမ္းေၿခာက္ေသြ႔သြားရေတာ့သည္၊၊

အရွင့္အေနၿဖင့္ သာယာသည့္မိသားစုဘ၀ကို လူသားတုိ႔တည္ေဆာက္ႏိုင္ၾကၿပီး၊ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္မိသား စုမ်ားၿဖစ္လာၾကေစရန္ရည္သန္လ်က္၊ အရွင့္ဆုိက္တြင္ ေမးၿမန္းသူမ်ား၏အေမးတုိ႔ကိုလည္း ပုဂၢလိက သေဘာၿဖင့္ မေၿဖၾကားလုိသည္ေၾကာင့္ ‘သုဇာတာ’လို မိန္းကေလးစာတမ္းကို ေရးသားတင္ၿပလုိက္ရပါသည္၊၊

စာဖတ္သူမ်ားအေနၿဖင့္ အရွင္၏တင္ၿပခ်က္မ်ားထဲမွ ေရွာင္သင့္သည္မ်ား၊ ေဆာင္ထားသင့္သည္မ်ားကို ေလ့လာမွတ္သားၿပီး ေအာင္ၿမင္သည့္ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္မိသားစုဘ၀ကုိ တည္ေဆာက္ႏုိင္ၾကမည္ဟု အရွင္ ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္၊၊

ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ “သုဇာတာ”အမည္ရွိအမ်ဳိးသမီးအား ဇနီး(၇)မ်ဳိးရွိေၾကာင္းကို ေဟာေၿပာသင္ၿပခဲ့ပါသည္၊၊ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ အနာထပိဏ္သူေဌးအိမ္သုိ႔ၾကြေတာ္မူခ်ိန္ အိမ္အတြင္းတြင္ ဆူပူေအာ္ဟစ္၊ က်ိန္းေမာင္း၊
ဆဲဆုိသံမ်ားကို ၾကားရ၍အေၾကာင္းကိုေမးေသာအခါ အနာထပိဏ္သူေဌးၾကီးမွ တပည့္ေတာ္၏ေခြ်းမ “သုဇာတာ”၏အသံၿဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လင္သားႏွင့္ေယာကၡမ၊မိဘမ်ားကို ရွိသည္ဟုပင္မွတ္ထင္ပုံမရေၾကာင္းကို ေလ်ာက္ထား ပါသည္၊၊

ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ သုဇာတာအားေခၚေစလ်က္ ဇနီး(၇)မ်ဳိးအေၾကာင္းကို အေသးစိတ္သင္ၿပ၊ ညြန္ၿပခဲ့ပါသည္၊၊

(1) သူသတ္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(2) ခိုးသူႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(3) အရွင္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(4) အမိႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(5) ႏွမႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(6) အေဆြခင္ပြန္းႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(7) ကြၽန္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊တုိ႔ ၿဖစ္ပါသည္၊၊


(1) အမ်က္ေဒါသၾကီးမားေသာ ဇနီးသည္မ်ားသည္ ခင္ပြန္းသည္ကိုစိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာ၊ ရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ မ်ားတြင္ထိခိုက္၊ နာက်င္၊ ေသေစတတ္ေသာေၾကာင့္ “သူသတ္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ဟု ေခၚရပါသည္၊၊

(2) မိသားစု၏စီးပြားဥစၥာကို လြဲမွားေသာနည္းၿဖင့္ အသုံးၿပဳေလ့ရွိေသာဇနီးမ်ားသည္ “ခုိးသူႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ဟု ေခၚရပါသည္၊၊

(3) ခင္ပြန္းသည္ကို အရာရာတြင္ဦးေဆာင္ေလ့ရွိၿပီး၊ ခင္ပြန္းသည္ကို ကြ်န္ကိုကဲ့သုိ႔ေစခိုင္းတတ္ေသာ ဇနီးသည္မ်ားသည္ “အရွင္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ဟု ေခၚဆိုရပါသည္၊၊

(4) ခင္ပြန္းသည္အေပၚတြင္ ေမတၱာအားၾကီးၿပီး၊ မိခင္မ်ားကဲ့သို႔ဆက္ဆံေသာ ဇနီးသည္မ်ားသည္ “အမိႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ၿဖစ္ပါသည္၊၊

(5) ခင္ပြန္းသည္ကို အစ္ကုိၾကီးတစ္ဦးကဲ့သုိ႔သေဘာထားၿပီး၊ ရုိေသေလးစားလ်က္၊ အစစအရာရာတြင္
အားကိုး၊ အားထားေလ့ရွိေသာ ဇနီးသည္မ်ားသည္ “ႏွမႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ၿဖစ္ပါသည္၊၊

(6) ခင္ပြန္းသည္ႏွင့္အတူ “ေမာင္တစ္ထမ္း၊ မယ္တစ္ရြက္”စီးပြားအတူၿပဳလုပ္တတ္ၿပီး၊ ကူညီရုိင္းပင္းတတ္ ေသာဇနီးသည္မ်ားသည္ “မိတ္ေဆြႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ၿဖစ္ပါသည္၊၊

(7) ခင္ပြန္းသည္ကို “သားကုိ သခင္၊ လင္ကို ဘုရား”သေဘာထား၍ ေလးစားတတ္ေသာဇနီးသည္မ်ားသည္ “ကြ်န္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး”ၿဖစ္ပါသည္၊၊


အထက္တြင္ေဆြးေႏြးတင္ၿပခဲ့သည္မ်ားမွာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ကိုယ္တုိင္ ညြန္ၿပထားသည့္ဇနီးသည္မ်ားအေၾကာင္း ၿဖစ္ပါသည္၊၊ ထုိဇနီး(၇)မ်ဳိးတြင္-

“(1) သူသတ္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(2) ခိုးသူႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(3)အရွင္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး”
သုံးမ်ဳိးတုိ႔သည္ ေသလြန္သည့္အခါတြင္ အပါယ္ငရဲသုိ႔က်ေရာက္တတ္ရုံမွ်မက၊ မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္လည္း ခ်မ္းသာမႈကုိမခံစားရဟု သုဇာတာအမ်ဳိးသမီးအား ဗုဒၶရွင္ေတာ္က ေဟာေၿပာပါသည္၊၊

ပို၍သတိၿပဳသင့္သည္မွာ ဤဇနီးသုံးမ်ဳိးတုိ႔သည္ သံသရာတြင္က်င္လည္ရေသာဘ၀မ်ားတြင္လည္း အမသတၱ၀ါမ်ားခ်ည္းသာၿဖစ္ရသည္ဟု အဓိပၸါယ္ယူ၍ရႏုိင္သည့္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ေဟာေၿပာ၊ သတိေပး ခ်က္ၿဖစ္ပါသည္၊၊

“(4) အမိႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(5) ႏွမႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(6) အေဆြခင္ပြန္းႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊
(7) ကြၽန္ႏွင့္တူေသာ ဇနီး၊”
ေလးမ်ဳိးတုိ႔သည္ ေသလြန္သည့္အခါ အဆင့္ၿမင့္ဘ၀မ်ားသုိ႔လားေရာက္ရတတ္ၿပီး၊ မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္လည္း အိမ္ေထာင္မႈခ်မ္းသာကုိ ခံစားရသည္ဟု ဗုဒၶရွင္ေတာ္က မိန္႔ေတာ္မူပါသည္၊၊

ဤေလးမ်ဳိးေသာ သဘာ၀အမူအက်င့္ရွိၾကသည့္ဇနီးတုိ႔သည္ ဘ၀သံသရာတြင္က်င္လည္ရသည့္ အခါတြင္လည္း အဖုိသတၱ၀ါအၿဖစ္/အမ်ဳိးသားအၿဖစ္ ဘ၀မ်ားကိုရရွိဆုေတာင္းႏုိင္သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ ထားပါသည္၊၊

ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ ဇနီးခုႏွစ္မ်ဳိးကို အေသးစိတ္ရွင္းလင္းေဟာေၿပာၿပီးေသာအခါ သုဇာတာအမ်ဳိးသမီးအား “သင္သည္ ညႊန္ၿပၿပီးေသာ ဇနီးခုႏွစ္မ်ဳိးတြင္ မည္သည့္အမ်ဳိးအစားတြင္ ပါ၀င္မည္နည္း”ဟု ေမးၿမန္းေသာအခါ သုဇာတာအမ်ဳိးသမီးမွ “ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ယေန႔မွအစၿပဳၿပီး၊ ကြ်န္ကဲ့သုိ႔ေသာ ဇနီးၿဖစ္ပါေတာ့မည္ဟု ေလ်ာက္ထားခဲ့ပါသည္၊၊”

မွန္သည္၊ အမ်ဳိးသမီးႏွင့္အမ်ဳိးသားတုိ႔သည္ မည္မွ်တူညီေအာင္ညွိၾကေသာ္လည္း သဘာ၀အားၿဖင့္ပင္ တူညီသည္မဟုက္ၾက၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ခင္ပြန္းသည္ႏွင့္ဇနီးသည္ဟု ၿဖစ္လာေသာအခါတြင္ မိမိခင္ပြန္းသည္ကို တေလးတစားဆက္ဆံသင့္သည္မွာ ၿမတ္စြာဘုရားရွင္၏အဆုံးအမၿဖစ္ပါသည္၊၊

သုိ႔ေသာ္ေနရာတုိင္းႏွင့္ အေၿခအေနတုိင္းတြင္ “ၿခြင္းခ်က္”မ်ား အသီးသီးရွိေနတတ္သည့္သဘာ၀ရ
ဇနီးသည္မ်ားအေနၿဖင့္ “လင္ကို ဘုရား”သေဘာထား၍ ဆက္ဆံရန္မၿဖစ္ႏုိင္ေသာ အေၿခအေနမ်ားလည္း ရွိေနတတ္ပါေသးသည္၊၊

ဤသည္မွာ ကံၾကမၼာမ်က္ႏွသာ မေပးၿခင္းမွ်ၿဖစ္၍ ၿပဳၿပင္ရန္လြန္စြာခက္ခဲလွသည္၊၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ၿမန္မာဆုိရုိးစကားတြင္ “အိမ္ေထာင္မႈ၊ ဘုရားတည္၊ ေဆးမွင္ရည္ စုပ္ထုိး၊ ဤသုံးမ်ဳိးအစ မပိုင္လ်င္၊ ေနာင္ၿပင္ရန္ ခက္သည့္အမ်ဳိး၊”ဟု ဆုိထားၿခင္းၿဖစ္ပါသည္၊၊

ၿပင္ဆင္ေၿပာင္းလဲရန္ခက္ခဲသည့္အရာကို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ထားမိသူမ်ားအေနၿဖင့္ အေကာင္းဆုံးလုိခ်င္ ႏွစ္သက္သည့္အေၿခအေနႏွင့္ ပုံစံကုိမရရွိခဲ့လ်င္ ရရွိလာသည့္အေၿခအေနႏွင့္ပုံစံကုိ အေကာင္းဆုံးအေၿခ အေနၿဖစ္ေပၚလာေအာင္ ၾကဳိးစားခြင့္ရွိသည္ကို မေမ့သင့္ပါေခ်၊၊

ထုိသုိ႔မဟုက္မူဘဲ “ေပါက္တဲ့ႏွဖူး မထူးပါဘူး”ဟု စိတ္ကိုၿပဳၿပင္မယူတတ္လ်င္ ဘ၀သည္ အဆုိးဘက္သုိ႔သာဦးတည္ေတာ့မည္ အေသအၿခာၿဖစ္ပါသည္၊၊ မည္မွ်ဆုိး၀ါးသည့္အေၿခအေနၿဖစ္ေစကာမူ
အေကာင္းသုိ႔ၿပဳၿပင္၍ လုံး၀မရေတာ့ေသာ အေၿခအေနဟူသည္မရွိေၾကာင္း စာေပသာဓကမ်ားစြာရွိပါသည္၊၊

ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္က သူေဌးသမီးတစ္ဦးသည္ ပညာေရးမၿပီးဆုံးခင္ ႏြမ္းပါးသည့္အမ်ဳိးသားတစ္ ေယာက္အေပၚ သံေယာဇဥ္ပိုမိရာမွ၊ ထားမိသည့္သံေယာဇဥ္အမွ်င္တန္းကို ရွင္ခမ္းမၿဖတ္ႏုိင္ေတာ့၍ ေခၚရာေနာက္သုိ႔ လုိက္သြားခဲ့သည္၊၊

ေ၀းလံသည့္ေတာအရပ္တြင္ သားႏွစ္ဦးရသည္၊၊ ခင္ပြန္းသည္မွာ ပုိးထိ၍ေသဆုံးသြားသည္၊ သားႏွစ္ ေယာက္မွ တစ္ေယာက္သည္ ေရတြင္နစ္၍ေသဆုံးသည္၊ က်န္တစ္ေယာက္မွာ ငွက္ၾကီးတစ္ေကာင္မွ သားတစ္ထင္မွတ္၍ သုတ္ခ်ီသြားသၿဖင့္ ေသဆုံးသြားၿပန္သည္၊၊ သူေဌးသမီးေလးမွာ မိဘမ်ားရွိရာ သုိ႔ၿပန္လာခဲ့သည္၊ ဇာတိၿမဳိ့သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ မိဘမ်ားမွာမီးေလာင္၍ ေသဆုံးသြားေၾကာင္း သိလုိက္ ရသည္၊၊

ဤမွ်ဆုိး၀ါးေသာအၿဖစ္ကို စာဖတ္သူ မေတြ႔ၾကဳံရသည္မွာ ေသၿခာပါသည္၊၊ “ေမွာင္မုိက္ဆုံးအခ်ိန္သည္ မုိးလင္းခါနီး ၿဖစ္ေနတတ္သည္”ကုိ မေမ့အပ္ေပ၊ သူေဌးသမီးေလးမွာ ခါးသီးေသာဘ၀လႈိင္းဒဏ္မ်ား ေအာက္တြင္ နစ္ၿမဳပ္မသြားဘဲ၊ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ ဧတဒတ္ဘြဲ႔ထူးရ ရဟႏၱာဘိကၡဴနီမၾကီး ၿဖစ္လာခဲ့ပါသည္၊၊

ဘ၀နာလြန္းသူမ်ားသည္ အမ်ားတကာထက္ "အသိ၊ သတိ" သာလာတတ္သည္ကုိ အခြင့္ထူးအေနၿဖင့္ သိသင့္သည္၊၊

ေဖာ္ၿပၿပီးသည့္ သာဓကကိုေထာက္ဆၿခင္းၿဖင့္ မည္သည့္အေၿခအေနတြင္မဆုိ ၾကဳိးစားခြင့္ရွိေနေသး သည္ဆုိသည္မွာ သိသာထင္ရွားသည္၊၊ ၿပဳၿပင္ယူလိုစိတ္ရွိဖုိ႔ရန္ကား ဘုရားေပး၍မရေသာ မိမိ၏စိတ္ ထားအေပၚတြင္ တည္မွီေပေတာ့မည္၊၊

တင္ၿပၿပီးသည္မ်ားကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ေဆြးေႏြးတင္ၿပရလ်င္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ခ်ီးမႊန္းသည့္ ဇနီးေလးမ်ဳိးထဲမွ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးၿဖစ္ေအာင္ ၾကဳိးစားသင့္လွပါသည္၊၊ အကယ္၍ တစ္စုံတရာလြဲေခ်ာ္ခဲ့ေသာ္ ၿပဳၿပင္ယူလိုစိတ္ကို စနစ္တက်တည္ေဆာက္ၿပီး ဘ၀ကိုအေကာင္းဆုံးေၿဖာင့္မတ္၍ ရယူရန္ၿဖစ္ပါသည္၊၊

အိမ္ေထာင္မႈတြင္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ အဓိကအခန္းက႑မွပါ၀င္ရသူမ်ားၿဖစ္၍ သာယာစုိေၿပၿပီး၊ ခ်စ္မၿငီးသည့္ ဇနီးေမာင္ႏွံ၊ မိသားစုဘ၀မ်ားၿဖင့္ ေလာကကိုတန္ဆာဆင္ႏုိင္ၾကေစရန္ “အလင္းစက္ အရွင္” ဤစာတမ္းကိုတင္ၿပ ေဆြးေႏြးအပ္ပါသည္၊၊

“အလင္းစက္”သို႔ လာေရာက္ေလ့လာသူမ်ား ေအာင္ၿမင္သည့္ မိသားစုဘ၀မ်ားၿဖင့္ ဘ၀ႏွင့္ေလာကကို လွပေစသူမ်ား၊ ေလာကီဘ၀တြင္ အေကာင္းဆုံးမိသားစုဘ၀ခ်မ္းသာကုိ ေဆာင္သင့္သည္မ်ားကို ေဆာင္၊ ေရွာင္ရွားသင့္သည္ကိုမ်ားကိုေရွာင္ရွားၿပီး တည္ေဆာက္ေအာင္ၿမင္ၾကပါေစေၾကာင္း ေစတနာဆႏၵ ၿပဳလိုက္ရပါသည္၊၊

ခ်စ္ၾကိဳးမၿပတ္၊
ဆင့္ဆင့္ပတ္၍၊
ၾကင္ၿမတ္ေလးၾက၊ ေစသတည္း။ ၊၊


(ဘလႅာတိယပ်ဳိ့)


ေမတၱာၿဖင့္- - -
အရွင္ေက၀လ(အလင္းစက္)
မကုဋာရာမၿမန္မာေက်ာင္း၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၊၊
(၂၉.၆.၂၀၁၁)

အျပည့္အစံုသို႔....

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP