Tuesday, September 6, 2016

ဒမၻဴလေရြေက်ာင္း၊၊ ၊၊






 
 
လကၤာတမန္မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာဆရာေတာ္မ်ား၏ သေဘာတူဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ (2016)ခုႏွစ္ မဂၢဇင္းအဖုံးကုိ ဒမၻဴလေတာင္ဓာတ္ပုံျဖင့္ ျပဳလုပ္ရန္သေဘာတူခဲ့ၾကပါသည္။ ဒမၻဴလေတာင္ပုံကုိ Cover Photo အျဖစ္အသုံးျပဳမည္ဆုိလ်င္ ေတာင္ေတာ္ၾကီး၏သမုိင္းေၾကာင္းကုိ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ အျဖစ္ ထည့္ၾကရန္ကုိလည္း သေဘာတူခဲ့ၾကပါသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ဒမၻဴလေတာင္သမုိင္းကုိ ေရးသားရန္ တာ၀န္က်လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္၊၊ 


သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ အထူးထင္ရွားျပီး သမုိင္းတန္ဖုိးၾကီးမားေသာ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ မ်ားစြာရွိပါသည္။  ဒမၻဴလေတာင္သည္ သီရိလကၤာလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ပထမဆုံး ေက်ာက္ဆစ္အႏုပညာ­လက္ရာကုိ ထိမ္းသိမ္းျပသထားသည့္ ေနရာျဖစ္ပါသည္။ အဓိကအားျဖင့္ ဘာသာေရးႏွင့္ဆက္စပ္­သည့္ေနရာျဖစ္ေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္ သီရိလကၤာ၏ေရွးေခတ္ႏုိင္ငံေရး ပုံရိပ္မ်ားကုိ ဒမၻဴလေတာင္­သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားက ညႊန္ျပလွ်က္ရွိပါသည္။


ဤသုိ႔ဆုိသျဖင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ ေခတ္ဦးပုိင္းႏုိင္ငံေရးႏွင့္ဆက္စပ္ေသာ မင္းေရးမင္းရာ­တ­ခ်ဳိ ႔ကုိ ေဖာ္ျပရန္သင့္ပါသည္၊၊ ၀ဂၤရာဇ္မင္းမ်ဳိးဆက္၊ ၀ိဇယမင္းမွစတင္အေျခတည္ခဲ့ေသာ ‘တမၺပဏၰိ­ႏိုင္­­ငံ­­ေတာ္­’ကုိ (B.C.3)ရာစုတြင္ ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္း နန္းတက္ခဲ့ပါသည္။ တတိယသဂၤါယ­နာတင္­ပြဲ­အျပီး သာသနာျပဳၾကြေတာ္မူလာသည့္ အရွင္မဟိႏၵ ဦးေဆာင္ေသာ- အရွင္အိ႒ိယ၊ အရွင္­ဥတၱိယ၊ အရွင္­သမၺလ၊ အရွင္ဘဒၵသာလ၊ သုမနသာမေဏ ႏွင့္ ဘ႑ဳကဥပသကာ-တို႔အဖြဲ႔၏  သာသ­နာ­ျပဳ­မႈ­ျဖင့္ ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္းႏွင့္ ျပည္သူ၊ ျပည္သာမ်ားပါ ရတနာသုံးပါးကုိ သက္၀င္ယုံၾကည္ျပီး၊ ေထရ­၀ါ­ဒဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံေတာ္ၾကီး စတင္ျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ 


ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္းၾကီးႏွင့္ အရွင္မဟိႏၵတုိ႔၏ ၾကဳိးပမ္းအားထုတ္မႈျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ၾကီးတြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္ ေနလပမာထြန္းေတာက္ခဲ့ပါသည္၊၊ သံဃာေတာ္မ်ားသီတင္းသုံး ရန္ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးမ်ား၊ ေစတီေတာ္ၾကီးမ်ားကို ႏုိင္ငံအႏွံ႔တြင္တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းခဲ့ၾကသည္ကုိ ယေန႔တုိင္ ဖူးေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။


ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္းၾကီးတြင္ ညီအကုိအရင္း (၁၀)ေယာက္ႏွင့္ ႏွမေတာ္(၂)ပါး ရွိပါသည္၊၊ မင္းၾကီးႏွင့္ အႏုလာေဒ၀ီမိဖုရားတုိ႔တြင္ ထီးေမြနန္းလ်ာမထြန္းကားသည့္အတြက္ ညီေတာ္မ်ားမွ နန္း­ေမြကုိ ဆက္ခံခဲ့ၾကပါသည္၊ ညီေတာ္သုံးပါးျဖစ္သည့္ တတိယနန္းဆက္-‘သူရတိႆမင္း’­လက္­ထက္­တြင္ အႏုရာဓပူရထီးနန္းကို ဘာသာျခားျဖစ္ေသာေက်းကုလားမင္းမွ လုယူျပီး၊ နန္းသိမ္း­ခံ­လုိက္­ရပါသည္။


ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္းၾကီး၏ အျခားညီေတာ္တပါးျဖစ္ေသာ ‘မဟာနာဂမင္းသား’သည္ လက္ရွိ-သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ေတာင္ပုိင္း ‘ေရာဟနေဒသ’တြင္ ႏုိင္ငံတစ္ခုကိုတည္ေထာင္ျပီး  ထီးနန္းစုိး­စံခဲ့­ပါသည္။ မဟာနာဂမင္းၾကီး၏သားေတာ္ ‘ေဂါဓာဘယမင္းသား’မွ နန္းေမြကိုဆက္ခံခဲ့ပါသည္၊ ေဂါဓာ­ဘ­ယမင္းၾကီးတြင္ ‘ကာက၀ဏၰတိႆ’အမည္ရွိသားေတာ္တစ္ပါး ဖြားျမင္ျပီး၊ ကလ်ာဏီ­တိႆမင္း၏ သၼီး­ေတာ္‘၀ိဟာရ­ေဒ၀ီ’­ကုိ မိဖုရားေျမွာက္ကာ ဖခင္၏ထီးနန္းအေမြကို ဆက္ခံခဲ့ပါသည္။ (မူကြဲ-ကာက­၀ဏၰ­တိႆ=က၀ံတိႆ)။


ကာက၀ဏၰတိႆမင္းႏွင့္ ၀ိဟာရေဒ၀ီမိဖုရားတုိ႔မွ-ဒု႒ဂါမဏိ ႏွင့္ သဒၶါတိႆ-ဟူေသာမင္း­သား­ႏွစ္ပါး ကုိဖြားျမင္ခဲ့ပါသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ဦးၾကီးေတာ္-ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္း တည္­ေထာင္­ခဲ့­ေသာ အႏုရာ­ဓပူ­ရနန္းေတာ္ၾကီးကုိ ဘာသာျခားမင္းမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္ပါသည္။ ေထရ­၀ါ­ဒ­ဗုဒၶ­သာသ­နာေတာ္သည္လည္း မင္း၏ခ်ီးေျမွာက္ေထာက္ပံ့မႈကုိ မရသည့္အျပင္ ဖ်က္ဆီးခံေန­ရသည့္­အခ်ိန္­ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တိမ္ဖုံးအုပ္သည့္ လပမာျဖစ္ေနခဲ့ရပါသည္။ 


ဒု႒ဂါမဏိမင္းသားသည္ ရဲစိတ္ရဲမာန္ျပင္းထန္ျပီး၊ ဗုဒၶသာသနာကုိလည္း အရြယ္ႏွင့္မမွ်ေအာင္ ၾကည္ညဳိသူျဖစ္၍ အႏုရာဓပူရထီးနန္းကို ဘာသာျခားမင္းမ်ားထံမွ တုိက္ယူျပီး၊ ႏုိင္ငံႏွစ္ခုကို တစု­တည္း­ျပဳခ်င္သည့္ ဆႏၵရွိခဲ့ပါသည္။ စစ္သည္ဗုိလ္ပါ အလုံအေလာက္ကုိ စုေဆာင္းမိသည္ႏွင့္ ဖခင္-မင္း­ၾတားၾကီးကုိခြင့္ပန္ျပီး၊ (၇)ႏွစ္ခန္႔ၾကာသည္အထိတုိက္ခုိက္ျပီး၊ အႏုရာဓပူရထီးနန္းကို ျပန္­လည္­ရယူႏုိင္ခဲ့ပါသည္။


ဒု႒ဂါမဏိမင္းသားသည္ ‘ရမၼနိကေဒ၀ီ’ကုိ မိဖုရားအရာထားလွ်က္ အႏုရာဓပူရထီးနန္းကုိ အုပ္­ခ်ဳပ္­မင္းျပဳျပီး၊ ပ်က္စီးယုိယြင္းေနသည့္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကုိ အထူးအေလးထားျပဳျပင္ျပီး၊ ေစတီ­ေတာ­္ၾကီးမ်ား၊ ေက်ာင္းတုိက္အသစ္ၾကီးမ်ားကို တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ ဒု႒ဂါမဏိမင္း­၏­လက္­ထက္တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ၾကီးမည္မွ်အထိ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ခဲ့ေၾကာင္းကိုလည္း တည္ေဆာက္­ထား­ခဲ့­သည့္ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးမ်ား၊ ေစတီေတာ္ၾကီးမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္လ်င္ သိျမင္ႏုိင္ပါသည္။


ဒု႒ဂါမဏိမင္းၾကီးသည္ (၂၄)ႏွစ္မွ်နန္းစံခဲ့ျပီး၊ သက္ေတာ္ၾကီးရင့္၍ နတ္ရြာစံခဲ့ရပါသည္။ မင္းၾကီးတြင္ ထီးနန္းအေမြဆက္ခံရန္ ‘သာလိယ’အမည္ရွိ သားေတာ္တစ္ပါးရွိေသာ္လည္း စ႑ာလမ်ဳိးႏြယ္ ‘အေသာကာမာလာ’ႏွင့္ရည္ငံျပီး၊ နန္းတြင္းမွထြက္ေျပးသြားေသာေၾကာင့္ ညီေတာ္-­သဒၶါတိႆမင္းသားမွ ဒု႒ဂါမဏိ­မင္း­­၏­အရုိက္အရာကို ဆက္ခံခဲ့ပါသည္။ သဒၶါတိႆ­မင္း­ၾကီး­ႏွင့္ မိဖုရားေခါင္ၾကီးတုိ႔မွ-လဥၨတိႆ၊ ထူလတၳန၊ ခဠာဋနာဂ ႏွင့္ ၀ဋၼဂါမဏိအဘယ-ဟူ­ေသာ­သား­ေတာ္(၄)ပါးကို ဖြားျမင္ခဲ့ပါသည္။ သဒၶါတိ­ႆ­မင္းၾကီး၏လက္ထက္တြင္လည္း ျမတ္စြာဘုရား­ရွင္­၏­သာ­သနာေတာ္သည္ သီရိလကၤာေျမအျပင္တြင္ အထူးထြန္းေျပာင္ စည္ကားခဲ့ပါသည္။ 


သဒၶါတိႆမင္းၾကီး အသက္အရြယ္ၾကီးရင့္၍ နတ္နန္းစံျမန္းခ်ိန္တြင္ သံဃာ့ရာဇာဆရာ­ေတာ္­ၾကီး­မ်ား၊ အမတ္ၾကီးမ်ား၏သေဘာဆႏၵအရ သားေတာ္(၄)ပါးထဲမွ ဒုတိယသားေတာ္-‘ထူလတၳ­န­မင္း­သား’ကို မင္းေျမွာက္ခဲ့ၾကပါသည္။ နန္းတက္ျပီး (၁)လ၊ (၁၀)ရက္အၾကာမွာပင္ ပထမသား­ေတာ္­အ­ၾကီး-လဥၨတိႆမင္းသားမွနန္းလုျပီး ထီးနန္း­စုိး­စံ­ခဲ့ပါသည္။ လဥၨတိႆမင္းေနာက္တြင္ ညီေတာ္­အလတ္-ခဠာဋနာဂမင္းသား နန္းေမြဆက္ခံပါသည္။ ခဠာဋနာဂမင္းကုိ ဘာသာျခား-စစ္ေသနာပတိ အမတ္­ခ်ဳပ္­ျဖစ္­သူ-‘မဟာရတၳက’မွနန္းခ်ျပီး၊ အာဏာလုယူခဲ့ပါသည္။ 


ညီေတာ္အငယ္ဆုံးျဖစ္သည့္ ၀ဋၼဂါမဏိအဘယ (၀လဂမၻ)မင္းသားသည္ ေနာင္ေတာ္အထံမွ လုယူျပီး၊ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကိုျဖက္ဆီးေနသည့္ အမတ္မင္းထံမွထီးနန္းကုိ လူသူစုရုံးျပီး တုိက္ခုိက္­ရ­ယူ­ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ၀တၱဂါမဏိမင္းသားသည္ ‘ေသာမ၀တီ’ ႏွင့္ ‘အႏုလေဒ၀ီ’တုိ႔ကုိ မိဖုရားေျမွာက္ျပီး ရာ­ဇ­အဘိသိက္ခံယူခဲ့ပါသည္။ 


၀ဋၼဂါမဏိအဘယမင္း နန္းစံ၍ (၆)လခန္႔အခ်ိန္တြင္ ျဗဟၼဏတိႆသူပုန္ေဘး ႏွင့္ ေက်း­မင္း­တုိ႔­၏ သူပုန္ေဘးမ်ားဆက္တုိက္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါသည္။ စစ္ေဘးႏွင့္အတူ ေရာဂါေဘး၊ အငတ္ေဘးမ်ားပါ ၀င္ေရာက္လာေသာေၾကာင့္၊ မင္းၾကီးသည္ ထီးနန္းကိုစြန္႔ျပီး၊ (၁၄)ႏွစ္ၾကာမွ် တိမ္းေရွာင္ေနခဲ့ရပါ­သည္။ ထုိေဘးၾကီးမ်ားအတြင္း ေစတီေတာ္ၾကီးမ်ား၊ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ဗုဒၶသာသနိကအေမြ အကုန္နီးပါးမွ် အျဖတ္ဆီးခံခဲ့ရပါသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားသည္လည္း စာေပပုိ႔ခ်င္း၊ သင္ယူျခင္းအစရွိ ေသာ သာသနာထိမ္းသိမ္းေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိမျပဳႏုိင္ၾကေတာ့ဘဲ စစ္ေဘးလြတ္ရာေဒသမ်ားသုိ႔ တိမ္း­ေရွာင္ေနခဲ့ၾကရပါသည္။


၀ဋၼဂါမဏိအဘယမင္းၾကီးသည္ လူသူစုေဆာင္းရင္း ပုန္းေအာင္းေနသည့္ေနရာမွာ ဇမၺဳ­ေကာ­လ (ေခၚ) ဒမၻဴလေက်ာက္ေတာင္တြင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာက္ေတာင္ၾကီး၏ သဘာ၀လႈိဏ္ဂူမ်ားထဲတြင္ သံဃာေတာ္မ်ား တရားအားထုတ္ျခင္း၊ စာေပသင္ယူျခင္းမ်ားကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ျပဳေနခဲ့ၾက­သည့္­ေနရာ ျဖစ္ပါသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ မင္းၾကီးအား ေစာင့္ေရွာက္ေပးထားျပီး၊ ထီးနန္းကုိ ျပန္လည္ရယူရန္ စစ္သည္စုေဆာင္းျခင္း၊ စစ္အတတ္သင္ျခင္းစေသာအလုပ္မ်ားတြင္ အထူးကူညီခဲ့ ၾကပါသည္။


ဒမၻဴလေက်ာက္ေတာင္ေပၚမွ သံဃာေတာ္မ်ား၏ေက်ာင္းသခၤန္းေလးမ်ားတြင္ မွီခုိျပီး၊ လုိအပ္­ေသာ­စု­ေဆာင္းမႈမ်ားျပည့္စုံေသာအခါ ၀ဋၼဂါမဏိအဘယမင္းသည္ အႏုရာဓပူရထီးနန္းကုိ ျပန္လည္­တုိက္­ခုိက္ျပီး၊ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါသည္။

 မင္းၾကီးသည္ တုိင္းျပည္အတြက္လုိအပ္ေနခ်ိန္တြင္ ေစတနာ ေမတၱာၾကီးမားစြာျဖင့္ အကူအညီေပးခဲ့သည့္ သံဃာေတာ္မ်ားကုိ အထူးေက်းဇူးဆပ္ေသာအားျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ားသီတင္းသုံးေတာ္မူၾကသည့္ သဘာ၀လုိဏ္ဂူငယ္ေလးမ်ားကို ေနေလာက္­သည့္­ပ­မာ­ဏအထိ ျပဳျပင္ေပးျခင္းမ်ားအျပင္၊ ဒမၻဴလလႈိဏ္ဂူၾကီး(၅)ခုကို ပင္မေက်ာက္ေတာင္ၾကီးမွထြင္းျပီး၊ လွဴဒါန္း­ခဲ့­ပါသည္။ ထုိမွ်မက ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အတြက္ အထူးအေရးပါသည့္ စတုတၳသဂၤါ­ယနာ­တင္ပြဲၾကီးကိုလည္း မင္းၾကီးမွပင္ ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္းျပီး သာသနာျပဳခဲ့ပါသည္။


၀ဋၼဂါမဏိအဘယမင္းၾကီးသည္ ဒမၻဴလေက်ာက္လႈိဏ္ဂူမ်ားကုိ (B.C.1)ရာစုတြင္ ထြင္း၍လွဴခဲ့­ေသာ­ေၾကာင့္ ယၡဳအခါႏွစ္ေပါင္း (၂၂၀၀)ေက်ာ္ သက္တမ္းရွိခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ဒမၻဴလေတာင္သုိ႔ ကုိလံ­ဘုိ­ျမ့ဳိေတာ္မွ ကီလုိမီတာ (၁၅၀)ကြာေ၀းပါသည္၊ ကႏၵီျမ့ဳိႏွင့္ ကီလုိမီတာ (၇၂) ႏွင့္၊ အႏု­ရာ­ဓ­ပူ­ရ­ျမ့ဳိ­ႏွင့္­(၆၆)­ကီလုိမီတာ ကြာေ၀းပါသည္၊၊ 


 ဒမၻဴလေက်ာက္ေတာင္ၾကီးသည္ မီတာ(၁၅၂)က်ယ္၀န္းသည့္ ေက်ာက္ေတာင္ကုန္းျဖစ္ျပီး၊ အလ်ားမီတာ(၃၀၀) ႏွင့္၊ ေတာင္ေျခမွမီတာ (၃၇)ျမင့္ပါသည္။ ဒမၻဴလလုိဏ္ဂူၾကီး (၅)ခုမွာ-

(၁) ေဒ၀ရာဇလႈိဏ္ဂူ
(၂) မဟာရာဇလႈိဏ္ဂူ
(၃) မဟာအတုလလႈိဏ္ဂူူ
(၄) ပစၦိမလႈိဏ္ဂူ
(၅) ေဒ၀နာတုလလႈိဏ္ဂူ



“ေဒ၀ရာဇလႈိဏ္ဂူ” 

          ဒမၻဴလေတာင္ေပၚအ၀င္ဂိတ္ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္အျပီး ဘယ္ဘက္ေက်ာက္ေတာင္၏ အစတြင္­ေက်ာက္­စာတခ်ပ္ကုိ ေတြ႔ျမင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္၊၊ ထုိေက်ာက္စာကုိ ‘နိႆကၤမလႅမင္း’မွ (A.D. 1189-1198)တြင္ ေရးထုိးခဲ့သည္ဟု သိရပါသည္၊၊ မင္းၾကီးသည္ လုိဏ္ဂူၾကီး(၅)လုံးအတြင္းမွ မူလက­သာ­မန္အတုိင္းတည္ရွိေနသည့္ ဆင္းတုေတာ္ၾကီးမ်ားကုိ ေရႊခ်ျပီးလွဴဒါန္းခဲ့ျပီး၊ ဒမၻဴလေတာင္­ကုိ­လည္း ‘ဒမၻဴလေရႊေက်ာင္းေတာ္= Dambula, the Golden Rock Cave’ဟု အမည္သစ္ ေခၚ­တြင္­ေစ­ခဲ့ပါ­သည္။ ေက်ာက္စာထဲတြင္ မင္းၾကီး၏ ဒမၻဴလေရႊေက်ာင္းေတာ္ၾကီးတြင္ လွဴဒါန္းမႈအစုစုႏွင့္၊ တုိင္း­သူ­ျပည္­သားမ်ားအေပၚတြင္ထားရွိသည့္ သေဘာထားမ်ားကိုေရးသားထားသည္ဟု သိရပါသည္။


          ေက်ာက္စာခ်ပ္ၾကီး၏ ေဘးကပ္လ်က္တြင္ ပထမဆုံးလႈိဏ္ဂူျဖစ္သည့္ ေဒ၀ရာဇေလဏကုိ ေတြ႔ျမင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္၊ လႈိဏ္ဂူထဲတြင္ အလြန္ၾကီးသည့္ေလ်ာင္းေတာ္မူ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ၾကီး ကုိဖူးေတြ႔ရပါမည္၊ ဆင္းတုေတာ္ၾကီး၏ ဦးေခါင္းေတာ္ေဘးတြင္ ဗိႆႏုိးနတ္ရုပ္တုကို ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ျပီး၊ ဆင္းတုေတာ္ၾကီး၏ေျခရင္းတြင္ အရွင္အာနႏၵာ၏ရပ္ေတာ္မူရုပ္တုႏွင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ထုိင္ေတာ္­မူ­ဆင္း­တုတုိ႔ကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ ေလ်ာင္းေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီးသည္ (၄၅)ေပ အလ်ားရွိ­ေသာ­ေၾကာင့္ ဆင္းတုေတာ္ၾကီးႏွင့္ယွဥ္ၾကည့္လ်င္ လုိဏ္ဂူသည္အလြန္က်ဥ္းလြန္းေနျပီး၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၊ ပုဂံမွ ‘မႏုဟာဘုရား’ ဂႏၶကုဋိတုိက္ႏွင့္ ဆင္တူလွပါသည္။ လုိဏ္ဂူနံရံတစ္ခုလုံးတြင္လည္း နံရံေဆးေရး­ပန္း­ခ်ီမ်ား ျပည့္ႏွက္ေနပါသည္။



          ဒမၻဴလလႈိဏ္ဂူမ်ားတြင္ရွိေသာ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ား သည္ မူလေက်ာက္ေတာင္ကုိ လႈိဏ္­ဂူ­အ­ျဖစ္ထြင္းစဥ္ကပင္ ေရးခ်ယ္ခဲ့ၾကပါသည္၊ မူလပန္းခ်ီမ်ားကုိ (A.D.18)ရာစုတြင္ မူလလက္­ရာ­မ်ား­ေပၚ­တြင္ ျပန္လည္၍ျပဳျပင္မႈ ထိမ္းသိမ္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ဒမၻဴလဆင္းတု­ေတာ္­ၾကီး­မ်ား­တြင္လည္း တခ်ဳိ ႔ဆင္းတုေတာ္ၾကီးမ်ားမွာ ေက်ာက္သားမဟုတ္ဘဲ၊ သစ္သားဆင္းတုေတာ္မ်ား ျဖစ္သည္ဟု သိရပါသည္၊ အခ်ဳိ ႔ဆင္းတုေတာ္ၾကီးမ်ားကမူ အဂၤေတသား ဆင္းတုေတာ္­မ်ား­ျဖစ္­သည္­ဟု ေလ့လာရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဆင္းတုေတာ္ၾကီးအမ်ားစုမွာမူ မူလေက်ာက္ေတာင္ကို ထြင္းစဥ္က­ေက်ာက္­တုန္းမ်ားကုိ ခ်န္ထားျပီး၊ ဆင္းတုေတာ္မ်ားအျဖစ္ ထုလုပ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆင္း­တု­ေတာ္ၾကီးမ်ားကုိ ေလ့လာၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သီရိလကၤာလူ­မ်ဳိးမ်ားသည္ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ေက်ာက္­ဆစ္လက္ရာ အလြန္ကြ်မ္းက်င္ေၾကာင္း သိသာ­လွပါသည္။ ဒမၻဴလေက်ာက္­ေတာင္­မွ­ဆင္း­တု­ေတာ­္မ်ားသည္ သီရိလကၤာလူမ်ဳိးတုိ႔၏ အေစာဆုံး ေက်ာက္ဆင္းတုလက္ရာကုိ ျပသရာေနရာလည္း ျဖစ္ပါသည္။


          ေဒ၀ရာဇလႈိဏ္ဂူေဘးတြင္ ဗိႆႏုိးနတ္ကြန္းကုိ ေတြ႔ရပါသည္၊ အတြင္းထဲမွ ဗိႆႏုိးနတ္­ရုပ္­ၾကီးကုိ သီရိလကၤာႏုိင္ငံေတာင္ပုိင္း၊ မာတရခရုိင္၊ ေဒ၀ုႏၵရေဒသမွ (A.D-16)ရာစုတြင္ သယ္ယူ­ထား­သည္ဟု ေလ့လာရပါသည္။ 



“မဟာရာဇလႈိဏ္ဂူ”

          ဤလႈိဏ္္ဂူသည္ ဒမၻဴလလုိဏ္ဂူမ်ားထဲတြင္ အၾကီးဆုံးလုိဏ္ဂူၾကီး ျဖစ္ပါသည္၊ လုိဏ္ဂူ­ၾကီး­သည္ အရွည္ (၃၇)မီတာ၊ အက်ယ္(၂၃)မီတာႏွင့္ (၂၇)မီတာျမင့္ပါသည္၊ လုိဏ္ဂူေတာ္ၾကီးထဲတြင္ ဆင္း­­တုေတာ္ေပါင္း(၆၀) ရွိပါသည္။ အတြင္းပုိင္းမွၾကည့္လ်င္ လုိဏ္ဂူေတာ္ၾကီး၏ ညာဘက္­အ­၀င္­ေဘးတြင္ ၀ဋၼဂါမဏိအဘယမင္းၾကီး၏ ရုပ္တုကို ေတြ႔ရပါမည္၊ ရုပ္တုၾကီးကုိ ေပါလြႏၷရု­၀­ေခတ္­တြင္မွထုလုပ္ျပီး ထည့္ထားသည္ဟု သိရပါသည္။ 


          လႈိဏ္ဂူၾကီးထဲတြင္ ရပ္ေတာ္မူ၊ ထုိင္ေတာ္မူ၊ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္ၾကီးအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ မုျဒာဟန္အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ဖူးေတြ႔ရျပီး၊ နတ္ရုပ္မ်ဳိးစုံကုိလည္း ေတြ႔ရပါသည္။ စြယ္ေတာ္ၾကဳပ္ေစတီေတာ္­တစ္­ဆူကုိလည္း ဖူးေတြ႔ရပါသည္၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားကို­လည္း ေနရာမလပ္ေတြ႔ျမင္ရပါသည္။ မဟာရာဇလုိဏ္ဂူသည္ အၾကီးဆုံးျဖစ္သည့္အားေလ်ာက္စြာ လုိဏ္ဂူေတာ္ၾကီးအတြင္းမွ ဆင္းတု­ေတာ္­မ်ားသည္လည္း အျခားလုိဏ္ဂူမ်ားအထဲမွ ဆင္းတုေတာ္မ်ားထက္ အဆမ်ားစြာၾကီးသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ရပါသည္။ လုိဏ္ဂူၾကီး၏အလယ္တြင္ ေက်ာက္ေတာင္အေပၚအမုိးမွ စိမ့္က်ေနသည့္­ေရ­ေပါက္­မ်ားကို ခံထားသည့္ေျမအုိးၾကီး ရွိပါသည္။ ေျမအုိးထဲက်သည့္ေရမ်ားသည္ အစြမ္းတမ်ဳိး­မ်ဳိး­ရွိ­သည္ဟု ေဒသခံလူမ်ဳိးတုိ႔က ယုံၾကည္ၾကပါသည္။ 


          ေဒ၀ရာဇလႈိဏ္ဂူ၊ မဟာရာဇလႈိဏ္ဂူႏွင့္ အတြင္းရွိဆင္းတုေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ မူလအတုိင္းျပဳ­ျပင္­မႈ­မ­ရွိ­ေသး­ဘဲ ေလ့လာႏုိင္သည့္လႈိဏ္ဂူ(၂)ခုျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာရပါသည္။



“မဟာအတုလလႈိဏ္ဂူ”

          မဟာရာဇလႈိဏ္္ဂူ၏ ဘယ္ဘက္ေဘးတြင္ ဒုတိယအၾကီးဆုံး ‘မဟာအတုလလုိဏ္ဂူ’ကုိ ေတြ႔ရ ပါမည္။ ဤလုိဏ္ဂူသည္ အရွည္(၂၇)မီတာ၊ အက်ယ္(၂၄)မီတာ ႏွင့္ အျမင့္(၁၁)မီတာ ျဖစ္ပါသည္။ (A.D.18)ရာစုတြင္ ကိတၱိသီရိရာဇသိဃၤမင္းမွ ျပန္လည္၍အသစ္ျပဳျပင္ မြန္းမံထားေသာ­လုိဏ္­ဂူ­ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ The Great New Cave ဟုေခၚတြင္ပါသည္။ လုိဏ္ဂူေတာ္ၾကီးအတြင္းသုိ႔ ၀င္လ်င္­၀င္ခ်င္း ထုိင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီးကုိ နံေဘးမွ ရပ္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ႏွစ္ဆူျခံရံလ်က္ ဖူးေတြ႔ရ­မည္­ျဖစ္­ပါ­သည္။ ေလ်ာင္းေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီးတစ္ဆူကိုလည္း ဦးပုိင္းတြင္ ဖူးေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ရပ္ေတာ္မူ၊ ထုိင္ေတာ္မူဆင္းတုအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ပုံဟန္အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ၾကည္ညဳိရမည္ျဖစ္ပါသည္။ 


ကႏၵီေခတ္တြင္ ျပဳျပင္ထားေသာလႈိဏ္ဂူၾကီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဆင္းတုေတာ္အမ်ားစုမွာ ကႏၵီေခတ္ လက္ရာလႊမ္းမုိးေနသည္ဟု သိရပါသည္။ နတ္ရုပ္တုမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ျပီး၊ နံရံေဆးေရး­ပန္း­ခ်ီးမ်ား­­မွာလည္း အၾကားမလပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကိတၱိသီရိရာဇသိဃၤမင္း၏ရုပ္တုကိုလည္း လႈိဏ္ဂူ­ေတာ္­ၾကီး၏ အေရွ ႔ပုိင္း၊ ထုိင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီး၏နံေဘးတြင္ မုတ္ဆိပ္ေမႊးကားကားႏွင့္ ရပ္­လ်က္­အေနအထားျဖင့္ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ 


“ပစၦိမလႈိဏ္ဂူ” 

          မဟာရာဇလႈိဏ္ဂူ၏ ဘယ္ဘက္ေဘး ေဒါင့္က်က်ေနရာတြင္ ပစၦိမလုိဏ္ဂူတည္ ရွိပါသည္။ ဤ­လုိဏ္ဂူသည္ ေက်ာက္ေတာင္ၾကီး၏အေကြ႔ေနရာတြင္ ထြင္းထားေသာေၾကာင့္ အျခားလုိဏ္­ဂူ­မ်ားထက္ အနည္းငယ္ဆုိက္ေသးပါသည္။ လုိဏ္ဂူထဲတြင္ ထုိင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ေစတီငယ္တစ္ဆူကုိ ဖူးေတြ႔ရပါသည္၊ ထုိေစတီကုိ ၀ဋၬဂါမဏိမင္း၏ ၾကင္ဖက္သက္လ်ာ ေသာမ၀­တီမိ­ဖုရားမွ လွဴဒါန္းထားသည္ဟု သိရပါသည္။ ေစတီေတာ္ေလးထဲတြင္ ေသာမ၀တီမိဖုရား၏ လက္­၀က္­တန္းဆာ ရတနာမ်ားကုိ လွဴဒါန္းဌာပနာထားသည္ဟုလည္း ေလ့လာရပါသည္။ နံရံေဆး­ေရးပန္း­ခ်ီ­မ်ားကိုလည္း နံရံအႏွံ႔ေတြ႔ရပါသည္။




“ေဒ၀နာတုလလုိဏ္ဂူ”

          အစြန္ဆုံးတြင္ေတြ႔ရမည့္ လႈိဏ္ဂူသည္ ေဒ၀နာတုလလႈိဏ္ဂူ ျဖစ္ပါသည္။ ဤလုိဏ္ဂူသည္ ဒမၻဴလလုိဏ္ဂူေတာ္မ်ားထဲတြင္ ေနာက္ဆုံးအသစ္ျပဳျပင္ထားသည့္ လုိဏ္ဂူျဖစ္သည္ဟု ဆုိပါသည္။ လုိဏ္ဂူထဲတြင္ အလ်ား(၃၂)ေပခန္႔ရွိ ေလ်ာင္းေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ၾကီးႏွင့္၊ ရပ္ေတာ္မူဆင္းတု­ေတာ္မ်ား၊ ထုိင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္အမ်ားအျပားကို ေတြ႔ရပါသည္။ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားကုိလည္း အျခားလႈိဏ္ဂူမ်ားနည္းတူ ေတြ႔ျမင္ရပါသည္။ 


          ဒမၻဴလေက်ာက္ေတာင္ၾကီးေပၚသုိ႔ေရာက္ရွိရန္ ေက်ာက္ေလွကားလမ္းျဖင့္ မိနစ္(၃၀)ခန္႔ တက္ရပါသည္။ ေတာင္ေအာက္ေျခတြင္ တရုပ္လူမ်ဳိးမ်ားလွဴဒါန္းထားသည့္ ဧရာမၾကီးမားေသာ ထုိင္­ေတာ္မူ ေရႊခ်ဆင္းတုေတာ္ၾကီးကုိ ၾကည္ညဳိဖြယ္ဖူးေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ရင္ျပင္ေတာ္ေဘးတြင္ (၂၄)­နာရီ­အသံလႊင့္ေနသည့္ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ အသံလႊင့္ရုံၾကီးကိုလည္း ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။ ဒမၻဴလနယ္­တ­၀ုိက္တြင္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ သမုိင္းမတင္မွီႏွစ္ေပါင္း (၂၀၀၀)ခန္႔ကပင္ သက္ရွိလူမ်ဳိးမ်ား ေနထုိင္ခဲ့­သည့္­­အေထာက္အထားမ်ားကုိ တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိေသာေၾကာင့္ ဒမၻဴလေတာင္သည္ ေရွးအက်ဆုံးေသာ သီရိလကၤာေရွးေခတ္လူမ်ဳိးမ်ား၏ ေနရာေဒသျဖစ္ခဲ့သည္ဟု သိရပါသည္။ 


သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ ေရွးေဟာင္း ဗုဒၶဘာသာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အေမြအႏွစ္မ်ားတည္ရွိရာ ေနရာအ­ေတာ္­မ်ားမ်ားရွိပါသည္၊ အႏုရာဓပူရျမ့ိဳ၊ မဟိ ံတေလျမ့ဳိ၊ ေပါလြႏၷရု၀ျမ့ဳိ၊ ကႏၵီျမ့ဳိ၊ မဟိယဂၤဏျမ့ဳိ၊ ကုိလံ­ဘုိ­ျမ့ဳိ၊ မာတရျမ့ဳိ ႏွင့္ ဒမၻဴလျမ့ဳိတုိ႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထုိျမ့ဳိမ်ားအထဲမွ ဒမၻဴလျမ့ဳိသည့္ သီရိလကၤာလူမ်ဳိး မ်ား၏ အေစာဆုံးေက်ာက္ဆင္းတု ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာမ်ားႏွင့္ အေစာဆုံးနံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ အႏု­ပညာမ်ားကုိ ေလ့လာဖူးေတြ႔ ၾကည္ညဳိႏုိင္သည့္ ေနရာ­ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္­သူ­ေတာ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ကမၻာ့ဘာသာေရး ေလ့လာသူမ်ားအထူး သြားေရာက္ျပီး ေလ့လာရန္­သင့္­ေလ်ာ္­သည့္­ေန­ရာျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းစကားပါးလုိက္ရပါသည္။          




(က်မ္းကုိး/ History of Buddhism in Ceylon. Walpola Rahula,The Pali Literature of Ceylon. G.P.Malalasekera, Sacred Island: A Buddhist Pilgrim’s Guide to Sri Lanka. Ven.S.Dhammika, Buddhism Culture and Sri Lanka Pilgrim’s Guide, Sri Lanka Pilgrim’s Notebook. Ashin Kevala, Dipavamsa.Hermann Oldenberg, Mahavamsa. Wilhelm Geiger.




ေမတၱာျဖင့္,
အရွင္ေက၀လ (အလင္းစက္)
Ph: 94 757171832
(၁၆။၈။၂၀၁၆)

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP